News

Alarmujące doniesienia od Volkswagen - ogromna redukcja zatrudnienia w planach?

Autor Cecylia Rutkowska
Cecylia Rutkowska29.11.20236 min.
Alarmujące doniesienia od Volkswagen - ogromna redukcja zatrudnienia w planach?

Alarmujące doniesienia od Volkswagena - ogromna redukcja zatrudnienia w planach? Szef koncernu określił sytuację firmy jako "bardzo krytyczną", a jej funkcjonowanie w obecnej formie jako "niekonkurencyjne". Dlatego Volkswagen planuje program oszczędnościowy za 10 mld euro, który ma pomóc w zredukowaniu kosztów produkcji i zwiększeniu rentowności. Nie obędzie się jednak bez ograniczenia zatrudnienia, choć bez zwolnień grupowych.

Kluczowe wnioski:
  • Volkswagen zmaga się z bardzo trudną sytuacją finansową i musi ciąć koszty.
  • Firma planuje program oszczędnościowy wart 10 mld euro do 2026 r.
  • Celem jest zwiększenie rentowności z 3,4 proc. do 6,5 proc.
  • Liczebność załogi zostanie ograniczona bez zwolnień grupowych.
  • Środki mają zostać przeznaczone na inwestycje w samochody elektryczne.

Sytuacja Volkswagena określona jako "bardzo krytyczna"

Szef Volkswagena Thomas Schaefer, w wewnętrznym liście do pracowników, określił sytuację firmy jako "bardzo krytyczną". Jego zdaniem obecny model funkcjonowania koncernu jest "niekonkurencyjny", głównie ze względu na zbyt wysokie koszty i niską produktywność. Taka ocena zapowiada zdecydowane działania oszczędnościowe.

Trudno się dziwić tak alarmującej ocenie. Volkswagen od dłuższego czasu boryka się z licznymi problemami - od skandalu dieslowskiego, przez zakłócenia łańcuchów dostaw, po rosnącą konkurencję na rynku e-mobilności. Konieczne wydają się zdecydowane kroki dostosowawcze.

Co dalej z Volkswagenem?

Oszczędności sięgające 10 mld euro do 2026 r. oznaczają radykalną kurację budżetową. Volkswagen musi jednak inwestować w elektromobilność, aby utrzymać konkurencyjność. Redukcja etatów jest nieunikniona. Pytanie, czy uda się tego dokonać bez bolesnych zwolnień grupowych.

Rada zakładowa liczy, że układ zbiorowy ochroni pracowników. Zarząd spółki może jednak szukać furtek. Związki zawodowe i załoga Volkswagena stają przed trudnym zadaniem obrony swoich interesów w czasach cięć budżetowych.

Volkswagen planuje program oszczędnościowy za 10 mld euro

Jak zapowiedziano w wewnętrznym komunikacie, Volkswagen zamierza wdrożyć program oszczędnościowy o wartości ponad 10 mld euro. Ma on pomóc koncernowi znacząco poprawić wyniki finansowe.

Zapowiedziana suma 10 mld euro ma zostać zaoszczędzona do 2026 r. Będzie to możliwe głównie dzięki cięciom kosztów produkcji. Jednak oszczędności nie ominą również czynnika ludzkiego - planowana jest też redukcja zatrudnienia.

Skąd pomysł na takie cięcia?

Program oszczędnościowy to reakcja na rosnącą presję ze strony konkurencji, przede wszystkim producentów samochodów elektrycznych. Volkswagen powoli traci dystans do liderów tego rynku.

Konieczność transformacji w kierunku elektromobilności oznacza ogromne nakłady finansowe tymczasem fundusze na inwestycje trzeba będzie pozyskać z oszczędności. Stąd radykalne cięcia wydatków, które jednak nie ominą żadnego obszaru funkcjonowania firmy.

Czytaj więcej: Czy długotrwały zastój czeka Polskę? Ekonomiści mówią o poważnych problemach.

Zarząd VW zamierza podnieść rentowność z 3,4 do 6,5 proc.

Obok programu oszczędnościowego Volkswagen pragnie też zwiększyć rentowność swojej działalności. Obecnie wynosi ona 3,4 proc., zaś celem zarządu jest jej podniesienie do 6,5 proc. do 2026 r.

To bardzo ambitny plan, zważywszy na coraz trudniejszą sytuację rynkową koncernu oraz rosnącą konkurencję. Być może VW nie uda się osiągnąć zakładanego poziomu, niemniej deklaracja podniesienia rentowności o prawie 100 proc. pokazuje determinację w dążeniu do poprawy kondycji finansowej.

Rentowność VW obecnie 3,4%
Rentowność VW plan na 2026 r. 6,5%

Miejmy nadzieję, że Volkswagenowi uda się zrealizować ten cel bez zbytnich turbulencji społecznych i zwolnień pracowników. Konieczne reformy mogą jednak okazać się bolesne.

Volkswagen chce ograniczyć zatrudnienie bez zwolnień grupowych

Alarmujące doniesienia od Volkswagen - ogromna redukcja zatrudnienia w planach?

Kluczowym elementem programu oszczędnościowego Volkswagena ma być ograniczenie zatrudnienia. Z informacji wewnętrznych wynika, że koncern zamierza zredukować liczbę etatów wykorzystując "krzywą demograficzną".

Ma to oznaczać z jednej strony zmniejszenie liczby nowych rekrutacji, a z drugiej zachęcanie starszych pracowników do wcześniejszego przechodzenia na emeryturę. Taka strategia pozwoliłaby uniknąć bolesnych zwolnień grupowych.

Naszym celem jest uniknięcie zwolnień pracowników ze względów operacyjnych.

Cytat z deklaracji przewodniczącej rady zakładowej Volkswagena pokazuje, że strona społeczna nie zgodzi się łatwo na masowe redukcje etatów. Układ zbiorowy wyklucza wręcz taki scenariusz. Pytanie tylko, jak skutecznie chroni on pracowników.

Układ zbiorowy chroni pracowników VW przed zwolnieniami

Volkswagen zmaga się obecnie z presją na redukcję kosztów i poprawę wyników finansowych. Jednym z pomysłów jest zmniejszenie zatrudnienia. Tyle że ograniczają to zapisy układu zbiorowego.

Jak zapewniła przewodnicząca rady zakładowej grup VW, układ obowiązujący do 2029 r. gwarantuje pracownikom ochronę przed zwolnieniami grupowymi. Teoretycznie więc ich miejsca pracy powinny być bezpieczne.

  • układ zbiorowy VW obowiązuje do 2029 r.
  • zapewnia ochronę przed zwolnieniami grupowymi
  • gwarantuje pracownikom bezpieczeństwo zatrudnienia

Należy jednak pamiętać, że zarząd może starać się obchodzić przepisy układu, np. nakłaniając do odejść i minimalizując nowe rekrutacje. Bezwzględnie potrzebne są zdecydowane działania związków zawodowych, aby skutecznie chronić prawa załogi Volkswagena w tym trudnym okresie.

Czy pracownicy są bezpieczni?

W teorii tak, ale w praktyce walka o utrzymanie miejsc pracy może okazać się bardzo trudna. Układ zbiorowy to jedno, ale presja na wyniki i cięcie etatów także rośnie. Pracownicy Volkswagena muszą mieć się więc na baczności.

Koncern motoryzacyjny zmuszony ciąć koszty i inwestować w e-auta

Volkswagen ogłosił konieczność przeprowadzenia radykalnego programu oszczędnościowego sięgającego 10 mld euro do 2026 r. Powodem jest rosnąca konkurencja, zwłaszcza na rynku e-mobilności.

Koncern nie może pozwolić sobie na zbyt wolną transformację w kierunku produkcji samochodów elektrycznych. Musi inwestować w nowe modele i technologie, aby sprostać takim rywalom jak Tesla czy chińscy producenci aut na prąd.

Fundusze na ten cel trzeba jednak gdzieś zdobyć. Program oszczędnościowy Volkswagena oznacza bolesne cięcia wydatków we wszystkich obszarach funkcjonowania firmy - od produkcji, przez administrację, po zatrudnienie. Te zmiany mogą okazać się jednak konieczne dla przetrwania koncernu.

Podsumowanie

Sytuacja, w jakiej znalazł się Volkswagen, jest bardzo poważna. Koncern musi przejść bolesną kurację kosztową, aby zdobyć środki na inwestycje w elektromobilność. Bez tej transformacji nie przetrwa na rynku. Niestety oznacza to cięcia także w obszarze zatrudnienia.

Rada zakładowa i związki liczą, że uda się ochronić miejsca pracy i uniknąć zwolnień grupowych. Trzeba jednak być czujnym i przygotowanym na różne próby obejścia przepisów. Walka o etaty będzie trudna.

Miejmy nadzieję, że Volkswagenowi uda się przeskoczyć przez te trudne chwile z jak najmniejszymi turbulencjami. Konieczna transformacja może jednak oznaczać bolesne reformy. Przed zarządem i załogą firmy arcytrudne zadanie pogodzenia interesów biznesowych i społecznych.

Wierzę, że uda się znaleźć rozwiązanie, które pozwoli Volkswagenowi wrócić na ścieżkę rozwoju bez masowego zwalniania ludzi. Strategia wykorzystania "krzywej demograficznej" brzmi rozsądnie - teraz trzeba ją mądrze wprowadzić w życie. Powodzenia!

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Studia już nie są potrzebne? Czy to prawda?
  2. Polskie miasta gotowe na KPO i konkretne inwestycje
  3. Niespodziewany obrót na konferencji Glapińskiego – ogromna zmiana na horyzoncie
  4. Gdzie w Sejmie zdeponować broń palną według Brauna
  5. Opłaty i długość trasy z Wrocławia do Krakowa. Ile kosztuje przejazd autostradą?
Autor Cecylia Rutkowska
Cecylia Rutkowska

Jestem ekonomistką, na blogu poruszam tematy związane z finansami osobistymi i inwestowaniem pieniędzy. Dzielę się praktycznymi poradami, analizuję sytuację gospodarczą.

Udostępnij post

Napisz komentarz

Polecane artykuły