News

Biedronka zdobywa Słowację? Emocje rosną, także na politycznym parkiecie

Autor Bartosz Antoniak
Bartosz Antoniak07.12.20235 min.
Biedronka zdobywa Słowację? Emocje rosną, także na politycznym parkiecie

Biedronka, największa sieć dyskontów w Polsce, wkracza na rynek słowacki, wywołując poruszenie zarówno wśród konsumentów, jak i polityków. Słowaccy konsumenci czekają na otwarcie pierwszych sklepów z niecierpliwością, widząc w Biedronce szansę na tańsze zakupy. Jednocześnie polska sieć stała się tematem politycznej debaty dotyczącej ochrony rodzimej produkcji rolnej.

Kluczowe wnioski:
  • Biedronka budzi zainteresowanie i kontrowersje wśród Słowaków przed swoim wejściem na rynek.
  • Minister rolnictwa obawia się zalania rynku polskimi produktami kosztem lokalnych.
  • Rozważany jest nowy podatek dla zagranicznych sieci handlowych.
  • Konsumenci liczą na obniżkę cen i lepszą ofertę dzięki Biedronce.
  • Na Słowację wchodzi również polska drogeria Hebe.

Biedronka na Słowacji

Biedronka, największa sieć dyskontów w Polsce należąca do portugalskiej grupy Jeronimo Martins, już wkrótce rozpocznie ekspansję na Słowacji. Oficjalne potwierdzenie tych planów pod koniec kwietnia wywołało poruszenie zarówno wśród konsumentów, jak i polityków.

Słowacy doskonale znają Biedronkę z zakupów w północnej części kraju, gdzie często przyjeżdżają na tańsze zakupy. Jednak dla mieszkańców południa Słowacji, w tym stolicy Bratysławy, będzie to nowość.

Już teraz w słowackich mediach pojawiły się pierwsze reklamy zachęcające do robienia zakupów w Biedronce. Wskazują one, że nazwa sieci pozostanie bez zmian, mimo iż po słowacku "biedronka" to "lenka".

Otwarcie pod koniec 2024 roku

Polska centrala na razie ostrożnie podchodzi do informowania o planach, jednak potwierdziła, że pierwsze sklepy Biedronki na Słowacji zostaną otwarte pod koniec 2024 roku.

Tymczasem spółka Jeronimo Martins założyła już firmę na Słowacji i rozpoczęła rekrutację pracowników. Zarejestrowała również znaki towarowe dla swoich marek.

Wszystko wskazuje na to, że ekspansja nabiera tempa.

Minister rolnictwa o zalewie polskimi produktami

Wejście Biedronki na słowacki rynek wywołało także kontrowersje i stało się tematem politycznej debaty.

Nowy minister rolnictwa Słowacji Richard Takáč już teraz ostrzega, że jego zdaniem polska sieć zaleje rynek tanimi produktami z Polski. Obawia się, że wpłynie to na zmniejszenie sprzedaży żywności od lokalnych producentów.

Słowacja nie jest samowystarczalna w produkcji żywności, pod tym względem pozostaje daleko w tyle za Polską. Temat "produkty słowackie" jest doskonałym narzędziem marketingowym i politycznym - mówi słowacki dziennikarz František Kvarda.

Jednak dla wielu Słowaków najważniejsza jest cena i atrakcyjna oferta. Dlatego pomimo kontrowersji, konsumenci oczekują przyjścia Biedronki z optymizmem.

Czytaj więcej: Pierwsza rozprawa Pfizer w Polsce zakończona - podobne procesy w innych krajach na horyzoncie

Słowacja z nowym podatkiem dla sieci handlowych?

Pojawienie się zagranicznej sieci handlowej na Słowacji może przyspieszyć wprowadzenie nowego podatku dla takich firm.

Minister Takáč argumentuje, że jest to jeden ze sposobów walki z rosnącymi cenami i "nadmiernymi zyskami sieci handlowych".

Jest bardzo prawdopodobne, że nowy rząd Słowacji rozważy specjalne obciążenia podatkowe dla dyskontów, co może utrudnić start Biedronce.

Wzrost cen żywności na Słowacji +19,3% r/r (październik 2022)
Inflacja +14,9% r/r (listopad 2022)

Hebe również wkracza na Słowacki rynek

Biedronka zdobywa Słowację? Emocje rosną, także na politycznym parkiecie

Biedronka to nie jedyna marka należąca do portugalskiego Jeronimo Martins, która w najbliższym czasie pojawi się na Słowacji.

Słowackie media informują, że wkrótce mają ruszyć tam także sklepy drogeryjne Hebe, które z powodzeniem działają w Polsce. Pierwsza zagraniczna drogeria Hebe została niedawno otwarta w Pradze.

  • Sieć sklepów Hebe należy do Grupy Jeronimo Martins, właściciela Biedronki.
  • Na koniec 2021 roku Hebe miało w Polsce 274 lokalizacje.
  • W drogeriach Hebe dostępne są kosmetyki, chemia gospodarcza, artykuły dla dzieci i zabawki.

Słowacy znają Biedronkę z zakupów w Polsce

Biedronka od lat jest bardzo popularna wśród mieszkańców północnych regionów Słowacji, którzy regularnie przekraczają granicę, aby zrobić tańsze zakupy w Polsce.

Teraz największa polska sieć dyskontów przyjdzie do nich. Nawet jeśli na Słowacji pojawi się kilka supermarketów, to i tak z pewnością wielu klientów wciąż będzie jeździło do Polski po szerszy asortyment i jeszcze niższe ceny.

Podsumowanie

W powyższym artykule omówiłem szeroko temat ekspansji Biedronki na rynek słowacki. Dowiedziałem się, że wejście największej polskiej sieci handlowej budzi spore emocje - zarówno pozytywne wśród konsumentów, jak i negatywne wśród polityków obawiających się o rodzimych producentów.

Przedstawiłem harmonogram działań Biedronki, która już teraz prowadzi rekrutację pracowników i rejestruje znaki towarowe na Słowacji. Oficjalne otwarcie pierwszych sklepów planowane jest na koniec 2024 roku. Część Słowaków doskonale zna tę sieć z wycieczek do Polski, jednak dla wielu będzie to nowość.

Zrelacjonowałem również obawy ministra rolnictwa dotyczące potencjalnego zalania rynku polskimi produktami. Rozważany jest nawet nowy podatek dla zagranicznych sieci, co może utrudnić start Biedronce. Mimo kontrowersji, Słowacy liczą przede wszystkim na niższe ceny i lepszą ofertę.

Na koniec wspomniałem także o planach wejścia na Słowację drogerii Hebe, która podobnie jak Biedronka należy do portugalskiego holdingu Jeronimo Martins. Widać, że polskie sieci handlowe coraz śmielej myślą o ekspansji zagranicznej.

Oceń artykuł

rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-outline
Ocena: 4.00 Liczba głosów: 1

5 Podobnych Artykułów:

  1. Studia już nie są potrzebne? Czy to prawda?
  2. Polskie miasta gotowe na KPO i konkretne inwestycje
  3. Niespodziewany Zwrot Akcji na Konferencji Adama Glapińskiego - Musisz to Zobaczyć
  4. Gdzie w Sejmie zdeponować broń palną według Brauna
  5. Opłaty i długość trasy z Wrocławia do Krakowa. Ile kosztuje przejazd autostradą?
Autor Bartosz Antoniak
Bartosz Antoniak

Jestem redaktorem bloga SEPA Polska. Na łamach naszego bloga staram się przybliżyć czytelnikom ideę jednolitego obszaru płatności w euro (SEPA), z której korzystają setki milionów obywateli i przedsiębiorstw w Europie. Dzielę się moją wiedzą na temat funkcjonowania systemu SEPA, wyjaśniam korzyści płynące z ujednolicenia standardów, procedur i infrastruktury płatniczej. Omawiam praktyczne aspekty dokonywania szybkich przelewów SEPA oraz rozliczania transakcji w euro. Zapraszam do lektury moich artykułów, w których w przystępny sposób wyjaśniam zawiłości systemu płatności SEPA. Liczę, że dzięki mojemu blogowi coraz więcej osób w Polsce pozna i doceni udogodnienia, jakie niesie ze sobą uczestnictwo w SEPA.

Udostępnij post

Napisz komentarz

Polecane artykuły