News

Czy nowe paliwo na stacjach to zagrożenie? Co mówi rząd

Autor Cecylia Rutkowska
Cecylia Rutkowska29.11.20235 min.
Czy nowe paliwo na stacjach to zagrożenie? Co mówi rząd

Od 2024 roku na polskich stacjach paliw zamiast popularnej benzyny 95-oktanowej E5 zacznie obowiązywać nowy rodzaj paliwa - E10 z wyższą zawartością biokomponentów. Wielu kierowców zastanawia się, czy zmiana ta jest bezpieczna dla starszych samochodów i jakie są zalecenia rządu w tej sprawie.

Kluczowe wnioski:
  • Według MKiŚ większość samochodów poradzi sobie z nowym paliwem E10.
  • Starsze pojazdy (sprzed 2010 r.) warto sprawdzić, czy są przystosowane do E10.
  • MKiŚ uruchomiło wyszukiwarkę online, gdzie można to zweryfikować.
  • Celem zmiany jest ograniczenie emisji szkodliwych substancji z transportu.
  • E10 będzie już 18. krajem UE, który wprowadza to paliwo.

Benzyna E10 na stacjach

Od 1 stycznia 2024 roku na polskich stacjach paliw zacznie obowiązywać nowy rodzaj benzyny - E10. Zastąpi ona dotychczas popularną 95-oktanową benzynę E5. Główna różnica polega na zwiększonej zawartości biokomponentów, czyli bioetanolu. Podczas gdy E5 zawiera maksymalnie 5% bioetanolu, to w przypadku E10 jest to już 10%.

Wprowadzenie benzyny E10 to konsekwencja dyrektyw Unii Europejskiej, które zobowiązują państwa członkowskie do zwiększania udziału biopaliw w ogólnym zużyciu paliw transportowych. Ma to pomóc w walce ze zmianami klimatycznymi i poprawić jakość powietrza.

Polska będzie 18. krajem UE decydującym się na taki krok. E10 jest już dostępne na stacjach m.in. w Niemczech, Francji, Austrii, krajach nordyckich i większości Europy Środkowo-Wschodniej. Poza UE paliwo to można zatankować również m.in. w Wielkiej Brytanii i Norwegii.

Korzyści dla środowiska

Według Ministerstwa Klimatu i Środowiska, wprowadzenie benzyny E10 pomoże ograniczyć emisję szkodliwych substancji pochodzących z transportu drogowego. A to właśnie ten sektor jest obecnie głównym trucicielem powietrza w polskich miastach.

Zwiększony udział biokomponentów powinien zatem przełożyć się na konkretne efekty środowiskowe. Naukowcy szacują, że E10 pozwoli zmniejszyć emisję CO2 nawet o 600 tysięcy ton rocznie. To dobra wiadomość dla nas wszystkich.

Samochody objęte zmianą

Większość nowoczesnych samochodów nie powinna mieć problemu z przystosowaniem się do nowego paliwa. Jak podaje Ministerstwo Klimatu, zdecydowana większość aut z silnikiem benzynowym wyprodukowanych po 2010 roku jest już fabrycznie dostosowana do E10.

Mogą natomiast pojawić się komplikacje w przypadku starszych pojazdów, zwłaszcza sprzed 2000 roku. W ich silnikach pod wpływem zwiększonej zawartości alkoholu może dochodzić do korozji metalowych części układu paliwowego.

Dlatego też Ministerstwo Klimatu apeluje, by właściciele starszych samochodów sprawdzili w instrukcji obsługi lub u producenta, czy ich pojazd nadaje się do tankowania E10. Pomoże w tym specjalna wyszukiwarka dostępna na stronie internetowej resortu.

Jak działa wyszukiwarka

Aby ułatwić kierowcom weryfikację, czy ich samochód poradzi sobie z benzyną E10, Ministerstwo Klimatu i Środowiska uruchomiło specjalną wyszukiwarkę internetową. Jest ona dostępna pod adresem e10.klimat.gov.pl.

Wystarczy wpisać markę, model oraz rok produkcji swojego auta, aby otrzymać informację, czy jest ono fabrycznie przystosowane do nowego paliwa. To bardzo wygodne i proste narzędzie, z którego warto skorzystać.

Czytaj więcej: Pełczyńska-Nałęcz dołącza do składu rządu Tuska - Unikatowe Wieści Polityczne

Nowe normy od 2024 roku

Wprowadzenie benzyny E10 to jeden z elementów pakietu zmian legislacyjnych przygotowanych przez resort klimatu. Od stycznia 2024 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy i normy związane z ekologią i ochroną środowiska.

Nadchodzące lata przyniosą zatem wiele pozytywnych, aczkolwiek również niełatwych wyzwań związanych z transformacją w kierunku zielonej gospodarki - mówi Michał Kurtyka, minister klimatu.

Do najważniejszych należeć będzie na pewno dalszy wzrost udziału odnawialnych źródeł energii i elektromobilności. Już wkrótce mają zostać wprowadzone konkretne regulacje promujące ekologiczny transport.

E-samochody i wodór

Zdecydowany nacisk zostanie położony na rozwój elektromobilności. Planowane są zachęty podatkowe dla firm i klientów indywidualnych decydujących się na zakup elektryków oraz hybryd plug-in. Dodatkowe wsparcie ma trafić także do producentów baterii do aut elektrycznych.

W dalszej perspektywie promowane będą również technologie wodorowe. Polska ma ambitny plan, aby do 2025 roku na naszych drogach jeździło już 25 tys. samochodów z ogniwami paliwowymi.

Transport szkodzi środowisku

Czy nowe paliwo na stacjach to zagrożenie? Co mówi rząd

Konieczność wprowadzenia paliwa E10 oraz innych ekologicznych regulacji to efekt rosnącego zanieczyszczenia środowiska przez transport drogowy. Według analiz KE, to właśnie ten sektor gospodarki odpowiada obecnie za prawie 25% emisji gazów cieplarnianych w UE.

Problem dotyczy także Polski. Tylko w dużych miastach transport jest odpowiedzialny za emisję blisko 50% szkodliwych tlenków azotu oraz ponad 30% niebezpiecznych pyłów PM10.

Transport drogowy odpowiada w Polsce za emisję: - prawie 50% tlenków azotu
- ponad 30% szkodliwych pyłów PM10

Te zatrważające dane pokazują, że pilnie potrzebne są zdecydowane działania na rzecz ograniczenia negatywnego wpływu transportu na nasze zdrowie i środowisko. Stąd też plany KE oraz poszczególnych krajów UE sięgające po rok 2030.

E10 już w 18 krajach UE

Polska jest dopiero 18. państwem Unii Europejskiej, które zdecydowało się na wprowadzenie benzyny E10 na swoim rynku paliw. Pierwszy była Francja już w 2009 roku. Później dołączyły m.in. Austria, kraje nordyckie, Niemcy, Węgry i inne państwa Europy Środkowej.

Zmiana na E10 nie jest zatem niczym wyjątkowym czy nowatorskim. To element szerszych działań podjętych przez UE w celu transformacji europejskiej gospodarki w kierunku modelu niskoemisyjnego.

  • Benzynę E10 można zatankować już m.in. w takich krajach jak:
    • Niemcy
    • Francja
    • Włochy
    • Austria
    • kraje nordyckie
  • Polska dołącza do tego grona jako 18. państwo UE

Miejmy nadzieję, że pozytywne doświadczenia naszych sąsiadów przełożą się także na sukces projektu w Polsce. Wprowadzenie E10 to krok we właściwym kierunku, choć nadal pozostaje jeszcze sporo do zrobienia. Środowisko oraz czyste powietrze w miastach tego potrzebują.

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Studia już nie są potrzebne? Czy to prawda?
  2. Polskie miasta gotowe na KPO i konkretne inwestycje
  3. Niespodziewany obrót na konferencji Glapińskiego – ogromna zmiana na horyzoncie
  4. Gdzie w Sejmie zdeponować broń palną według Brauna
  5. Opłaty i długość trasy z Wrocławia do Krakowa. Ile kosztuje przejazd autostradą?
Autor Cecylia Rutkowska
Cecylia Rutkowska

Jestem ekonomistką, na blogu poruszam tematy związane z finansami osobistymi i inwestowaniem pieniędzy. Dzielę się praktycznymi poradami, analizuję sytuację gospodarczą.

Udostępnij post

Napisz komentarz

Polecane artykuły

Tajemnica walut w Polsce ujawniona?
NewsTajemnica walut w Polsce ujawniona?

Walut nigdy więcej źle nie wymienisz! Poznaj prawdę na temat oszukańczych praktyk kantorów, naucz się właściwie przeliczać kursy i zabezpiecz się przed oszustwami. Przestrogi ekspertów dla bezpiecznej wymiany walut.