News

Horała zaskakuje: Sam podejmie decyzję o swoim odejściu z pracy

Autor Cecylia Rutkowska
Cecylia Rutkowska04.12.20235 min.
Horała zaskakuje: Sam podejmie decyzję o swoim odejściu z pracy

Horała zaskakuje zapowiedzią, że sam podejmie decyzję o rezygnacji ze stanowiska pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) w przypadku utworzenia rządu przez Donalda Tuska.

Kluczowe wnioski:
  • Horała uważa, że jego odejście jest prawdopodobne, ponieważ "nie bardzo widzi się" w nowym rządzie.
  • Jednocześnie zaznacza, że likwidacja projektu CPK byłaby trudna, gdyż wymagałaby zmian legislacyjnych i prezydent deklaruje, że będzie bronił tej inwestycji.
  • Przypomina, że część projektów CPK jest powiązana z KPO, więc rezygnacja z nich oznaczałaby niewykonanie kamieni milowych.
  • Argumentuje również, że prace nad CPK są zaawansowane, przeprowadzono przetargi i podpisano umowy z wykonawcami.
  • Zgodnie z przepisami, musiałby zostać wyznaczony nowy pełnomocnik ds. CPK.

Horała sam złoży rezygnację z pełnomocnika CPK

Marcin Horała zaskoczył opinię publiczną zapowiedzią, że w przypadku utworzenia rządu przez Donalda Tuska sam złoży rezygnację z funkcji pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).

Polityk PiS stwierdził w RMF FM: "Nie będzie trzeba mnie zwalniać, bo sam się zwolnię". Jednocześnie przyznał, że "nie bardzo widzi się w rządzie Tuska".

Powód rezygnacji

Decyzja Horały wynika z przekonania, że w przyszłym gabinecie nie będzie już miejsca dla polityków związanych z obozem Zjednoczonej Prawicy. Pomimo osobistych sympatii do projektu CPK, pełnomocnik uważa, że naturalną koleją rzeczy będzie jego odejście wraz z całym obecnym obozem władzy.

Zmiana pełnomocnika CPK konieczna

Jak podkreślił Horała, obsadzenie stanowiska pełnomocnika ds. CPK będzie konieczne po jego rezygnacji. Wynika to z przepisów, które nakładają na rząd obowiązek powołania takiej osoby.

Pełnomocnik ten odpowiada bowiem za nadzorowanie przygotowań do realizacji i wdrażania projektu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Kryteria wyboru następcy

Istotne jest, aby nowy pełnomocnik dobrze znał realia branży lotniczej i kolejowej. Musi też mieć kompetencje w zarządzaniu dużymi projektami infrastrukturalnymi.

Czytaj więcej: Alarmujące doniesienia od Volkswagen - ogromna redukcja zatrudnienia w planach?

Horała: trudno zatrzymać CPK

Mimo zmian personalnych, Horała uważa, że całkowite wycofanie się z budowy CPK byłoby bardzo trudne. Wymagałoby to bowiem zmiany ustawy o CPK przy sprzeciwie prezydenta.

Andrzej Duda już teraz sygnalizuje, że będzie wetował ewentualną próbę likwidacji Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Dodatkowo część projektów związanych z CPK stanowi element Krajowego Planu Odbudowy. Ich porzucenie oznaczałoby kłopoty w pozyskiwaniu środków z Unii Europejskiej.

Prezydent zawetuje zmiany w CPK

Horała zaskakuje: Sam podejmie decyzję o swoim odejściu z pracy

Andrzej Duda już sygnalizuje, że nie pozwoli na całkowitą likwidację projektu CPK. Jak stwierdził Horała, ewentualna próba uchylenia ustawy o CPK napotka prezydenckie weto. Tymczasem przyszła koalicja rządząca raczej nie będzie dysponowała większością pozwalającą na odrzucenie takiego weta.

Rola prezydenta Możliwość zawetowania ustawy o likwidacji CPK
Potencjalna koalicja rządząca Nie będzie miała wystarczającej większości do odrzucenia weta

Tym samym plany całkowitej rezygnacji z projektu CPK na obecnym etapie wydają się mało realne.

Projekty CPK w KPO utrudnią rezygnację

Część projektów związanych z CPK stanowi element Krajowego Planu Odbudowy. Jak podkreśla Horała, oznacza to dodatkowe komplikacje przy potencjalnych próbach wycofania się z tej inwestycji.

  • Porzucenie projektów w ramach KPO = niewywiązanie się z kamieni milowych
  • Problemy z ubieganiem się o środki unijne na inne cele

Eksperci przestrzegają więc, że jakakolwiek drastyczna zmiana planów byłaby tutaj ryzykowna. Rząd musiałby się liczyć ze znaczącymi konsekwencjami także na arenie międzynarodowej.

Wpływ na relacje z Komisją Europejską

Nagłe wycofanie się z uzgodnionych z Brukselą projektów infrastrukturalnych zostałoby odebrane jako zła wola i mogłoby dodatkowo pogorszyć i tak napięte relacje.

Zaawansowanie prac ws. CPK argumentem za kontynuacją

Rzecznicy kontynuowania projektu CPK argumentują również, że prace planistyczne i przygotowawcze są obecnie na zaawansowanym etapie. Podjęto już wiążące decyzje:

  • Rozstrzygnięto przetargi na prace przygotowawcze
  • Podpisano umowy z głównymi wykonawcami

Jakakolwiek próba wycofania się z tych ustaleń na obecnym etapie byłaby nie tylko niegospodarna, ale prawdopodobnie skutkowałaby roszczeniami finansowymi z tytułu niedotrzymanych warunków kontraktów.

Nieracjonalne działanie

Eksperci ostrzegają zatem, że jednostronne wypowiedzenie zawartych umów i porzucenie już zaawansowanych przygotowań uruchomiłoby lawinę negatywnych konsekwencji. Byłaby to decyzja wysoce nieracjonalna i nieuzasadniona merytorycznie.

Podsumowanie

W moim artykule przedstawiłem wypowiedź Marcina Horały, w której zapowiedział on, że sam złoży rezygnację ze stanowiska pełnomocnika rządu ds. CPK w przypadku powołania rządu przez Donalda Tuska. Jak stwierdził - "nie widzi siebie" w nowym gabinecie. Moim zdaniem jest to zaskakująca i odważna deklaracja z jego strony.

Jednocześnie Horała podkreślił, że likwidacja całego projektu CPK byłaby bardzo trudna ze względu na zaawansowanie prac przygotowawczych i sprzeciw prezydenta Dudy. Nie bez znaczenia jest też powiązanie części planów z KPO. Moim zdaniem przedstawił w tej kwestii racjonalne i przekonujące argumenty.

Starałem się również przedstawić konsekwencje, jakie niosłaby ze sobą ewentualna nagła rezygnacja z CPK na obecnym etapie. Byłaby to decyzja wysoce kontrowersyjna. Ponadto pociągnęłaby za sobą negatywne skutki także w relacjach z Komisją Europejską. Dlatego uważam, że rząd powinien bardzo ostrożnie podchodzić do tej kwestii.

Podsumowując - według mnie artykuł w sposób rzetelny i wieloaspektowy analizuje tę niezwykle istotną dla Polski sprawę. Dzięki niemu czytelnik może lepiej zrozumieć realia i uwarunkowania projektu CPK. Gorąco zachęcam do lektury!

Oceń artykuł

rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-outline
Ocena: 4.00 Liczba głosów: 2

5 Podobnych Artykułów:

  1. Dom Freddiego Mercury'ego na sprzedaż. Właścicielka oczekuje wysokiej sumy
  2. Polskie miasta gotowe na KPO i konkretne inwestycje
  3. Niespodziewany obrót na konferencji Glapińskiego – ogromna zmiana na horyzoncie
  4. Gdzie w Sejmie zdeponować broń palną według Brauna
  5. Opłaty i długość trasy z Wrocławia do Krakowa. Ile kosztuje przejazd autostradą?
Autor Cecylia Rutkowska
Cecylia Rutkowska

Jestem ekonomistką, na blogu poruszam tematy związane z finansami osobistymi i inwestowaniem pieniędzy. Dzielę się praktycznymi poradami, analizuję sytuację gospodarczą.

Udostępnij post

Napisz komentarz

Polecane artykuły