Mazda cx 3 audio to kompaktowy samochód, który wyróżnia się nie tylko designerskim nadwoziem w stylu KODO, ale także świetnym systemem nagłośnienia Bose. W testowanej Mazdzie 3 Hikari miałem okazję sprawdzić możliwości tego systemu audio i jestem pod wrażeniem jakości dźwięku. 12 głośników rozmieszczonych w kabinie zapewnia równomierne rozłożenie dźwięku, który naprawdę "robi robotę" i uprzyjemnia podróż.
Kluczowe wnioski:
- Mazda 3 wyróżnia się stylistyką nadwozia KODO i świetnym nagłośnieniem Bose
- System audio z 12 głośnikami zapewnia równomierne rozłożenie dźwięku
- Wnętrze auta jest ergonomiczne i wykończone miękkimi tworzywami
- Układ jezdny z 2-litrowym silnikiem SKYACTIV-G działa sprawnie
- Mazda 3 Hikari ze wszystkimi opcji kosztuje około 127 tys. zł
Stylistyka nadwozia w najnowszej Mazdzie 3
Najnowsza, czwarta generacja Mazdy 3 kontynuuje wyjątkową stylistykę zapoczątkowaną w poprzedniku. Projektowana jest w duchu filozofii KODO (jap. "dusza ruchu"), która zakłada tworzenie żywych, dynamicznych kształtów.
Symetryczne nadwozie maskuje fakt, że auto napędzane jest przednimi kołami. Reflektory przednie przywodzą na myśl skrzydła, nawiązując do logo marki. Przód zwieńczony jest dużym grilliem w kształcie pięciokąta. Boczna linia przebiega płynnie od przodu do tyłu, modelując kształty światłocieniem. Tylna klapa bagażnika łagodnie opada, a klosze lamp tylnych wystają na boki.
Filozofia KODO
KODO nie tylko kreuje wygląd zewnętrzny, ale też tworzy jedność samochodu z człowiekiem. Zakłada pełne zespolenie kierowcy i maszyny, inspirowane japońskim łucznictwem konnym Yabusame (jap. Jinba Ittai).
Projektanci marki wykorzystują również pracę mistrzów rzemiosła, Takumi. Z ich pomocą powstają modele 1:1, tworzone ręcznie z gliny z niezwykłą dbałością o detale.
Ekosystem systemu Mazda Connect
Sercem komfortu we wnętrzu Mazdy 3 jest system multimedialny Connect nowej generacji, ze zintegrowanym ekranem 8,8 cala. Elementy sterujące zgrupowano na konsoli centralnej.
Brak dotykowego ekranu to celowy zabieg. Zapobiega oderwaniu wzroku od drogi i utracie koncentracji. Intuicyjne pokrętło i przyciski pozwalają obsługiwać system bez rozpraszania uwagi.
Łączność i personalizacja
Mazda Connect zapewnia pełną łączność ze smartfonami dzięki Apple CarPlay i Android Auto. Możliwe jest też sparowanie z zegarkiem Garmin, aby wyświetlać powiadomienia na wyświetlaczu HUD.
Dostępnych jest kilka profili kierowcy, dzięki czemu ustawienia są zapamiętywane pomiędzy jazdami.
Czytaj więcej: Zwrot dekodera i innego sprzętu UPC - jak szybko oddać?
Wrażenia z jazdy nową Mazdą 3
Model testowy wyposażony był w benzynowy silnik SkyActiv-G o pojemności 2 l i mocy 122 KM, sprzężony z 6-biegowym automatem. Jednostka napędowa działa kulturalnie i zapewnia płynne przyspieszenie.
Układ jezdny nowej "trójki" został zestrojony z myślą zarówno o komforcie, jak i dynamice. Auto precyzyjnie reaguje na ruchy kierownicą, a zawieszenie tłumi nierówności.
Cechy wpływające na wygodę i bezpieczeństwo
W testowanym egzemplarzu nie zabrakło systemów wspomagających kierowcę. Wyświetlacz HUD rzutuje kluczowe informacje na przednią szybę tuż przed oczami prowadzącego.
Również kamery 360 stopni oraz system wykrywania obiektów w martwym polu znacząco podnoszą komfort i bezpieczeństwo podróży.
Dostępne wersje nadwozia i wyposażenia
Nową Mazdę 3 można nabyć jako:
- hatchbacka - sportowy, emocjonalny i elegancki
- sedana - posiadającego większy bagażnik i bardziej stonowaną stylistykę
Wersja nadwozia | Pojemność bagażnika |
Hatchback | 327 litrów |
Sedan | 444 litry |
Jest też 4 warianty wyposażenia od kompaktowej Kai, przez Kanjo i Hikari, po topową Enso podkreślającą sportowy charakter.
Cennik i warunki zakupu
Ceny nowej Mazdy 3 startują od 94 900 zł za podstawową odmianę Kai. Testowana wersja Hikari to wydatek minimum 109 900 zł. Dodatki i lakier metaliczny windowy cenę do ponad 127 tys. zł.
Spora część nabywców nie jest w stanie sfinansować zakupu bez kredytu. Dla przykładu, rata 6-letniej pożyczki na kwotę 90% ceny testowanej Mazdy 3 Hikari wyniesie ok. 1 950 zł miesięcznie.
Nowa Mazda 3 to z pewnością jedna z ciekawszych propozycji w segmencie kompaktów. Łączy wyjątkową stylistykę, dynamiczny charakter i wysoki komfort podróżowania.
Podsumowanie i opinia
Mazda 3 czwartej generacji to samochód, który wyróżnia się z tłumu innych, nudnych kompaktów. Jej wygląd zapada w pamięć, a stylizacja KODO niesie przesłanie o harmonii człowieka z maszyną.
Nowa "trójka" nie ustępuje konkurencji pod względem właściwości jezdnych i wyposażenia. Jest też dobrze wyciszona i komfortowa. Z drugiej strony - nie jest już tanim autem, a słabsza widoczność do tyłu bywa uciążliwa.
Mimo kilku kompromisów, Mazda 3 wciąż pozostaje świeżą, atrakcyjną i odważną propozycją w swojej klasie. Jeśli szukasz czegoś nietuzinkowego - jest tego warta.