News

Jaka przyszłość czeka CPK? Maciej Lasek zdradza szczegóły

Autor Maciej Bąk
Maciej Bąk18.12.20236 min.
Jaka przyszłość czeka CPK? Maciej Lasek zdradza szczegóły

CPK to jeden z największych projektów infrastrukturalnych w Polsce. Jego kształt wciąż budzi wiele kontrowersji i niejasności. Tymczasem były szef GDDKiA i typowany na pełnomocnika rządu ds. CPK Maciej Lasek ocenia, które elementy mają największe szanse na realizację. W swojej wypowiedzi skupia się przede wszystkim na koncepcji linii kolejowej "Y" łączącej Warszawę, Łódź, Wrocław i Poznań, budowie lotniska oraz całej sieci szybkich połączeń kolejowych. Jakie są perspektywy powstania poszczególnych odcinków i całości projektu CPK w najbliższej przyszłości?

Co z decyzją o budowie CPK?

Centralny Port Komunikacyjny to jeden z największych projektów infrastrukturalnych w Polsce ostatnich lat. Jego budowa była zapowiadana od 2010 roku, jednak dopiero teraz rząd próbuje go realnie zacząć wdrażać. Nie obyło się jednak bez kontrowersji.

Głównym problemem jest lotnisko w Baranowie, które zdaniem Macieja Laska, byłego szefa GDDKiA, utrudnia budowę linii kolejowej łączącej największe polskie miasta. Mimo tego rząd deklaruje, że jest zdeterminowany, aby projekt CPK zrealizować.

Kluczowa linia "Y"

Największe szanse na realizację ma według Laska linia kolejowa "Y", która połączy ze sobą Warszawę, Łódź, Wrocław i Poznań. To właśnie ona, jako pierwszy odcinek nowej sieci Kolei Dużych Prędkości, została uwzględniona w planach CPK.

Budowa "Y" pozwoli znacząco skrócić czas przejazdu pomiędzy tymi miastami, a dodatkowo będzie bardziej ekologiczna niż transport lotniczy. Dlatego rząd chce się na niej skoncentrować w pierwszej kolejności.

Kiedy rozpocznie się budowa "Y" łączącego miasta?

Prace nad linią "Y" były prowadzone od 2010 roku. W 2012 roku podczas budowy autostrady A2 zaplanowano nawet wiadukt dla przebiegających tamtędy torów kolejowych. Jednak później projekt został "zamrożony".

Teraz CPK deklaruje chęć jak najszybszej realizacji tej inwestycji. Według wstępnych planów budowa linii "Y" ma ruszyć do 2023 roku. Jednak na razie trwają dopiero analizy środowiskowe i projektowe.

Miasto początkowe Miasto końcowe
Warszawa Łódź
Łódź Wrocław
Wrocław Poznań

Trasa linii "Y"

Pełny przebieg linii "Y" ma wynosić 698 km. Według założeń podróż pociągiem z Wrocławia do Warszawy powinna trwać niecałe 2 godziny. Dla porównania dzisiaj pokonanie tej trasy zajmuje przeszło 4 godziny.

Realizacja tej inwestycji będzie ogromnym wyzwaniem logistycznym i finansowym. Jednak przyniesie też wymierne korzyści dla pasażerów i całej gospodarki.

Czytaj więcej: Niedzielne handlowe 2024: Terminy handlu w styczniu ogłoszone

Czy lotnisko w Baranowie utrudni budowę linii kolejowej?

Według Macieja Laska główną przeszkodą dla realizacji linii "Y" może okazać się wybudowanie zaplanowanego w ramach CPK lotniska w Baranowie.

Miałoby ono powstać w odległości 37 km na zachód od Warszawy. Tymczasem linia "Y" również ma przebiegać przez te tereny.

Problem zaczął się wtedy, kiedy do tego dołożono lotnisko w Baranowie - stwierdził Maciej Lasek.

Istnieje więc realne ryzyko, że te dwie wielkie inwestycje będą ze sobą kolidować, opóźniając i komplikując swoją realizację. CPK będzie musiało skoordynować oba projekty.

Maciej Lasek ocenia szanse na realizację odcinków projektu

Jaka przyszłość czeka CPK? Maciej Lasek zdradza szczegóły

Były szef GDDKiA Maciej Lasek, typowany na przyszłego pełnomocnika rządu ds. CPK, krytycznie ocenia szanse na realizację poszczególnych elementów tej gigantycznej inwestycji.

Według niego największe szanse powodzenia ma właśnie budowa linii kolejowej "Y", która łączy ze sobą 4 największe polskie miasta. Pozwoli ona znacząco skrócić czas podróżowania koleją.

Natomiast znacznie trudniejsze będzie wybudowanie samego Centralnego Portu Lotniczego. Inwestycja ta pochłonie ogromne środki, a opłacalność lotniska od podstaw jest niepewna. Dlatego według Laska ta część projektu CPK może okazać się tylko "pięknym marzeniem".

Krytyka przejrzystości projektu

Lasek zarzuca też CPK brak transparentności. Jego zdaniem nie wiadomo ile dokładnie będzie kosztował cały projekt i na jakich założeniach ekonomicznych jest oparty.

Dlatego apeluje o przeprowadzenie kompleksowego audytu CPK przed podjęciem dalszych decyzji i wydatkowaniem środków podatników.

Inwestycje kolejowe w ramach CPK

CPK to nie tylko nowe lotnisko, ale cały węzeł komunikacyjny łączący transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Kluczowym elementem są tu inwestycje w nowoczesne linie kolejowe.

Pierwszą z nich ma być wspomniana już linia "Y" Warszawa-Łódź-Poznań/Wrocław. Docelowo powstać ma jednak cała sieć połączeń kolejowych, która umożliwi szybkie podróże pomiędzy Warszawą a większością dużych polskich miast.

  • Budowa nowych linii kolejowych o dużej przepustowości
  • Modernizacja istniejących linii
  • Zakup nowego taboru

Dzięki temu czas przejazdu zostanie skrócony do maksymalnie 2,5 godziny. To duże wyzwanie inwestycyjne, ale też ogromy potencjał dla rozwoju kolei w Polsce.

Integracja transportu

Nowe linie kolejowe CPK połączą się bezpośrednio z planowanym lotniskiem w Baranowie. Umożliwi to sprawne przesiadki pomiędzy pociągami i samolotami bez utraty czasu.

Cały węzeł ma spajać transport lotniczy, kolejowy i drogowy w jeden spójny system komunikacyjny na miarę XXI wieku.

Przyszłość portu lotniczego i węzła przesiadkowego

Sercem projektu CPK ma być nowoczesny port lotniczy zlokalizowany między Warszawą a Łodzią. Wokół niego powstanie ogromny węzeł przesiadkowy łączący transport lotniczy, kolejowy i drogowy.

Inwestycja wciąż budzi jednak wiele kontrowersji. Pojawiają się zarzuty o zbyt wysokie koszty i braku zasadności ekonomicznej. Przyszłość całego projektu stoi pod znakiem zapytania.

Bez względu na ostateczny kształt CPK, kluczowe będzie zrealizowanie nowych linii kolejowych. Skrócą one czas podróży i zintegrują transport w Polsce. Ich budowa ma też poparcie ekspertów, jak Maciej Lasek. To szansa dla polskiej kolei.

Podsumowanie

W moim artykule przybliżyłem kulisy jednego z największych projektów infrastrukturalnych w Polsce - Centralnego Portu Komunikacyjnego. Skupiłem się przede wszystkim na budowie kluczowej linii kolejowej "Y", łączącej ze sobą Warszawę, Łódź, Wrocław i Poznań. To właśnie ten element inwestycji według eksperta Macieja Laska ma największe szanse powodzenia.

Przedstawiłem też główne kontrowersje wokół projektu CPK. Jak się okazuje, problem może stanowić planowana lokalizacja nowego lotniska w Baranowie, które koliduje z przebiegiem linii "Y". Lasek twierdzi, że to właśnie port lotniczy jest najmniej pewną częścią całego przedsięwzięcia.

Omówiłem również kwestię braku transparentności CPK i konieczności przeprowadzenia audytu całego projektu przed dalszymi decyzjami. Przybliżyłem też założenia dotyczące budowy nowoczesnej sieci połączeń kolejowych, która ma połączyć Warszawę z większością dużych miast w Polsce.

Mam nadzieję, że mój artykuł pozwolił lepiej zrozumieć ten skomplikowany i kontrowersyjny projekt infrastrukturalny. Jak widać, wciąż wiele w nim niewiadomych i wyzwań do pokonania w najbliższych latach.

Oceń artykuł

rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-outline
Ocena: 4.00 Liczba głosów: 2

5 Podobnych Artykułów:

  1. Dom Freddiego Mercury'ego na sprzedaż. Właścicielka oczekuje wysokiej sumy
  2. Przyszłość polskiej gospodarki: Kongres 3W o wodzie, wodór, węglu
  3. Niespodziewany Zwrot Akcji na Konferencji Adama Glapińskiego - Musisz to Zobaczyć
  4. Niemieccy rolnicy kwestią granicy. Sytuacja polskich przedsiębiorców.
  5. Opłaty i długość trasy z Wrocławia do Krakowa. Ile kosztuje przejazd autostradą?
Autor Maciej Bąk
Maciej Bąk

Interesuję się rynkami finansowymi i inwestowaniem. Prowadzę blog, na którym publikuję porady z zakresu oszczędzania, lokowania kapitału, zarządzania budżetem domowym. Dzielę się swoją wiedzą.

Udostępnij post

Napisz komentarz

Polecane artykuły

Polski ChatGPT już działa. Jak wypadł jego debiut?
NewsPolski ChatGPT już działa. Jak wypadł jego debiut?

"polski chatgpt Bielik, rodzimy model AI oparty na języku polskim, zadebiutował z kilkoma potknięciami. Jego twórcy przyznają, że ograniczona baza danych stanowi wyzwanie dla stworzenia w pełni funkcjonalnego polskiego chatbota"