News

Kto dominuje na polskim rynku? Porównujemy sieci sklepów Biedronka, Dino, Żabka, Lidl i inne

Autor Cecylia Rutkowska
Cecylia Rutkowska30.11.20236 min.
Kto dominuje na polskim rynku? Porównujemy sieci sklepów Biedronka, Dino, Żabka, Lidl i inne

Ile sklepów Biedronka? To pytanie zadaje sobie wielu Polaków. Porównujemy popularne sieci handlu detalicznego i sprawdzamy, kto dominuje na polskim rynku.

Kluczowe wnioski:
  • Najwięcej sklepów ma Żabka - już 10 tys. w całej Polsce.
  • Rozwój Dino i Lidla pokazuje popularność dyskontów wśród Polaków.
  • Hipermarkety Auchan i Carrefour redukują liczbę swoich placówek.
  • Sieć ABC traci placówki, z ponad 9 tys. zmalała do 7,3 tys.
  • Sklepy convenience typu Żabka czy Carrefour Express rozwijają się bardzo dynamicznie.

Ile sklepów ma Biedronka?

Biedronka to bez wątpienia jedna z najpopularniejszych sieci handlowych w Polsce. Znana jest niemal każdemu Polakowi, a jej charakterystyczne, żółte logo można dostrzec w większości miast i miasteczek. Nic więc dziwnego, że wielu zastanawia się, ile dokładnie sklepów posiada Biedronka.

Okazuje się, że jest to naprawdę pokaźna liczba. Pod koniec września 2023 roku Biedronka dysponowała aż 3500 placówkami w całej Polsce. Co więcej, sieć cały czas się rozwija i co miesiąc otwiera kilkanaście kolejnych sklepów. Tylko we wrześniu ubiegłego roku powstało ich 29. Można się spodziewać, że do końca 2023 roku Biedronka dobije do 3700-3800 sklepów.

Oprócz sklepów, Biedronka posiada też rozbudowaną sieć magazynów i centrów dystrybucyjnych. Łącznie zatrudnia ponad 80 tysięcy pracowników, co czyni ją największym pracodawcą w Polsce. Niewątpliwie zatem pod względem skali działalności żadna inna sieć nie jest w stanie równać się z Biedronką.

Skąd tak ogromna popularność Biedronki?

Kluczem do sukcesu Biedronki jest przede wszystkim szeroka oferta produktów w atrakcyjnych, niskich cenach. Codziennie w sklepach pojawiają się nowe towary, w tym artykuły marek własnych, których nie znajdziemy w innych sieciach. Dodatkowo klienci doceniają promocje, wyprzedaże oraz programy lojalnościowe.

Biedronka stawia też na wygodę i łatwy dostęp do sklepów. Placówki można znaleźć niemal na każdym osiedlu, w centrach i galeriach handlowych. Ponadto sieć cały czas optymalizuje format sklepów i rozwiązania technologiczne, ułatwiając zakupy. Te działania przynoszą efekty w postaci rosnącej liczby klientów.

Popularność dyskontów Dino i Lidl

Choć Biedronka jest zdecydowanym liderem, coraz większą popularnością cieszą się również dyskonty Dino i Lidl. Obydwie sieci intensywnie powiększają liczbę swoich placówek i planują dalszą ekspansję.

Pod koniec września 2023 roku Dino mogło pochwalić się już 2340 sklepami w całej Polsce. Co więcej, w ciągu zaledwie roku przybyło ich prawie 300. Tempo rozwoju jest więc zawrotne. Lidl natomiast dysponuje obecnie około 900 placówkami, ale do końca roku zapowiada osiągnięcie liczby 1000.

Dlaczego Polacy tak chętnie robią zakupy w dyskontach? Kluczowe znaczenie mają niskie ceny, szeroki asortyment produktów oraz wygodna lokalizacja sklepów. Klienci doceniają także częste promocje i wyprzedaże. Można się spodziewać, że popularność Dino i Lidla w najbliższych latach jeszcze wzrośnie.

Walka o klienta na rynku dyskontów

Rosnąca popularność Dino i Lidla oznacza większą walkę o klienta pomiędzy dyskontami. Aby przyciągnąć jak najwięcej osób, sieci starają się jak najlepiej dostosowywać asortyment i ceny do oczekiwań nabywców.

Nie bez znaczenia pozostaje również kwestia lokalizacji nowych placówek. Zarówno Dino, jak i Lidl stawiają przede wszystkim na rozwój w mniejszych miejscowościach, gdzie nie ma aż tak dużej konkurencji ze strony innych sieci. To z pewnością dobra strategia na zdobycie nowych klientów i umocnienie pozycji na rynku.

Czytaj więcej: Cena złota szybko rośnie - czy pobije rekord wszech czasów?

Rozwój sieci convenience - Żabka

Kategorią sklepów, która w ostatnich latach notuje spektakularny rozwój w Polsce, jest convenience. Należą do niej placówki działające na zasadzie franczyzy, czynne zazwyczaj przez całą dobę i posiadające wygodną lokalizację. Tu zdecydowanym liderem jest Żabka.

Sieć Żabka konsekwentnie powiększa liczbę swoich placówek w polskich miastach, osiedlach oraz przy głównych ciągach komunikacyjnych. I tak, w połowie 2023 roku Żabka posiadała już około 10 tysięcy sklepów, gdzie zatrudnionych było kilkadziesiąt tysięcy pracowników. Plany firmy zakładają dalszą intensywną rozbudowę sieci.

Co sprawia, że właśnie Żabka tak dynamicznie rozwija się jako sieć convenience? Kluczowe znaczenie ma wygodna lokalizacja sklepów, umożliwiająca szybkie i łatwe zakupy. Ponadto Żabka oferuje szeroki asortyment i atrakcyjne ceny, a także częste promocje. Pozwala to przyciągnąć bardzo liczne grono klientów.

Żabka silnym graczem na rynku

Tak intensywny rozwój sprawia, że Żabka systematycznie umacnia swoją dominującą pozycję na rynku sklepów convenience. Jest partnerem dla wielkich koncernów paliwowych i centrów handlowych, z którymi otwiera kolejne placówki. Perspektywy jej dalszego wzrostu są bardzo obiecujące.

Co ważne, Żabka nie poprzestaje tylko na zwiększaniu liczby sklepów. Inwestuje też w nowoczesne systemy informatyczne, aplikacje mobilne oraz usługi jak np. dostawy zakupów do domu. Dzięki takim działaniom umocni swoją pozycję lidera convenience w Polsce.

Mniej liczne hipermarkety Auchan i Carrefour

Kto dominuje na polskim rynku? Porównujemy sieci sklepów Biedronka, Dino, Żabka, Lidl i inne

Tymczasem zupełnie inną strategię obrali tacy giganci jak Auchan czy Carrefour. Posiadają oni znacznie mniej placówek handlowych niż wcześniej wymienione sieci. Nastawiają się za to na handel w dużych obiektach wielkopowierzchniowych.

I tak na przykład Auchan pod koniec 2023 roku dysponował zaledwie ok. 100 sklepami w Polsce. Były to głównie hipermarkety, choć część stanowiły mniejsze supermarkety. Podobnie wyglądała sytuacja Carrefoura, który miał ponad 150 supermarketów oraz ok. 100 hipermarketów.

W ostatnich latach obie sieci raczej nie rozwijają się zbyt intensywnie, a nawet redukują liczbę posiadanych placówek. Wyraźnie widać, że hipermarkety tracą na popularności, ustępując miejsca mniejszym sklepom osiedlowym i dyskontom.

Sieć handlowa Liczba posiadanych sklepów
Biedronka 3500
Dino 2340
Żabka 10000
Lidl 900
Auchan 100
Carrefour 250
Można zauważyć wyraźną tendencję, że im mniejsza placówka, tym sieć ma z reguły więcej sklepów. Stawiając na wygodę klientów, dyskonty i sklepy osiedlowe biją pod tym względem hipermarkety.

Sieć sklepów ABC traci placówki

Jednocześnie na polskim rynku handlu detalicznego pojawiają się firmy, które w ostatnim czasie systematycznie tracą placówki handlowe. Dotyczy to na przykład sieci ABC należącej do Eurocash.

Jeszcze na początku 2022 roku ABC mogła pochwalić się liczbą ponad 9 tysięcy sklepów. Rok później było ich jednak zaledwie nieco ponad 7300. A więc w ciągu kilkunastu miesięcy sieć straciła blisko 2 tysiące punktów sprzedaży.

Główną przyczyną jest restrukturyzacja prowadzona przez Eurocash. Firma postanowiła "uporządkować" współpracę, pozostawiając w sieci tylko dobrze prosperujące placówki. Mimo to tak znaczne zmniejszenie się liczby sklepów w dość krótkim czasie robi wrażenie.

Przyszłość sieci ABC

Czas pokaże, czy ABC uda się zatrzymać spadek liczby posiadanych placówek handlowych. Być może zostały już "odcięte" wszystkie słabsze ogniwa, a pozostałe sklepy będą rozwijać się w sposób zrównoważony. Wówczas sytuacja sieci mogłaby się ustabilizować.

Jednak bardziej prawdopodobne jest, że ABC będzie stopniowo tracić kolejne placówki na rzecz silniejszych konkurentów - przede wszystkim dyskontów i sklepów convenience.

Najwięcej sklepów w Polsce ma Żabka

Podsumowując, zdecydowanym liderem pod względem liczby posiadanych sklepów jest obecnie w Polsce Żabka. Na koniec pierwszej połowy 2023 roku było ich już 10 tysięcy i nic nie wskazuje, by tempo rozwoju miało wyhamować. Dalej plasuje się Biedronka z 3,5 tysiącem placówek oraz rozwijające się bardzo dynamicznie Dino.

Warto też zauważyć szybki rozwój sieci convenience, takich jak wspomniana Żabka, ale też Carrefour Express, czy Żabka Nano. Z drugiej strony hipermarkety przeżywają stagnację, a nawet redukują liczbę marketów. Wyraźnie widać, który model handlu preferują obecnie konsumenci.

Ciekawe jak będą wyglądały rankingi popularności poszczególnych sieci za kilka lat. Być może któraś z marek zdoła dogonić lub nawet wyprzedzić Żabkę. Ale na razie to właśnie ona jest bezkonkurencyjna i ma zdecydowanie najwięcej sklepów w całej Polsce.

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Studia już nie są potrzebne? Czy to prawda?
  2. Polskie miasta gotowe na KPO i konkretne inwestycje
  3. Niespodziewany obrót na konferencji Glapińskiego – ogromna zmiana na horyzoncie
  4. Gdzie w Sejmie zdeponować broń palną według Brauna
  5. Opłaty i długość trasy z Wrocławia do Krakowa. Ile kosztuje przejazd autostradą?
Autor Cecylia Rutkowska
Cecylia Rutkowska

Jestem ekonomistką, na blogu poruszam tematy związane z finansami osobistymi i inwestowaniem pieniędzy. Dzielę się praktycznymi poradami, analizuję sytuację gospodarczą.

Udostępnij post

Napisz komentarz

Polecane artykuły

Tajemnica walut w Polsce ujawniona?
NewsTajemnica walut w Polsce ujawniona?

Walut nigdy więcej źle nie wymienisz! Poznaj prawdę na temat oszukańczych praktyk kantorów, naucz się właściwie przeliczać kursy i zabezpiecz się przed oszustwami. Przestrogi ekspertów dla bezpiecznej wymiany walut.