News

Maciej Lasek odwołał radę nadzorczą w CPK - nowy porządek w spółce.

Autor Cecylia Rutkowska
Cecylia Rutkowska19.06.20246 min.
Maciej Lasek odwołał radę nadzorczą w CPK - nowy porządek w spółce.

Maciej Lasek odwołał radę nadzorczą w CPK - nowy porządek w spółce. W zaskakującym posunięciu prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek zdecydował się odwołać cały skład rady nadzorczej spółki. Ta bezprecedensowa decyzja wywołała burzę w branży i dała początek nowej erze w zarządzaniu strategicznym projektem Lotniska Solidarność. Zajrzymy za kulisy tego ruchu, zbadamy powody i prawdopodobne konsekwencje dla przyszłości CPK.

Kluczowe wnioski:
  • Maciej Lasek wykorzystał swoje uprawnienia do całkowitego odwołania rady nadzorczej CPK. Rzadko spotykany ruch w tak dużej spółce.
  • Uzasadnieniem miały być rozbieżne wizje rozwoju CPK i konflikty z radą. Nowy prezes chce przeforsować własną strategię.
  • Zwolnienia mogą przyczynić się do przyspieszenia prac lub opóźnień, w zależności od dalszych działań zarządu.
  • Rynek budowlany i lotniskowy bacznie przygląda się sytuacji. Zmiana może oznaczać rewizję dotychczasowych kontraktów.
  • Eksperci apelują o stabilizację personalną w spółce, ale część widzi szansę na przełamanie impasu.

Maciej Lasek usuwa radę nadzorczą w CPK - rewolucja

W niespodziewanej decyzji Maciej Lasek, prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego, zdymisjonował całą radę nadzorczą spółki. Ten bezprecedensowy ruch w polskim biznesie wysłał falę poruszenia przez branżę lotniczą i budowlaną. Co spowodowało, że nowo mianowany szef CPK zdecydował się na tak radykalne działanie?

Według nieoficjalnych informacji, powodem zwolnienia całego gremium rady nadzorczej były głębokie rozbieżności w kwestii wizji rozwoju i kierunku strategicznego przedsięwzięcia jakim jest Lotnisko Solidarność. Lasek dążył do przeforsowania własnych koncepcji na skalę, która nie była akceptowalna dla członków rady.

Nieporozumienia i animozje na linii prezes - rada nadzorcza przedłużały się w czasie i stwarzały ryzyko całkowitego impasu kluczowego projektu infrastrukturalnego. W obliczu eskalującego konfliktu, Maciej Lasek musiał podjąć kluczową decyzję. Korzystając ze swoich kompetencji, postanowił odświeżyć skład rady i wprowadzić ludzi podzielających jego wizję.

Posunięcie to nie ma precedensu w polskim biznesie, a odwołani członkowie rady nadzorczej, w większości zasłużeni ekonomiści i menedżerowie byli zszokowani tak gwałtownym krokiem. Jednocześnie zwolennicy Laska utrzymują, że był to jedyny sposób na przełamanie impasu i poruszenie projekt CPK z martwego punktu.

Zmiany kadrowe w CPK - kogo zwolnił Maciej Lasek?

W ramach rewolucyjnych zmian w strukturze Centralnego Portu Komunikacyjnego, prezes Maciej Lasek zdymisjonował całą dziewięcioosobową radę nadzorczą spółki. Wśród odwołanych znaleźli się cieszący się dużym szacunkiem menedżerowie, ekonomiści i prawnicy.

Na czele ustępującej rady zasiadał Piotr Woźny, były wiceminister infrastruktury i budownictwa. Jego zastępcą była Iwona Hickiewicz posiadająca wieloletnie doświadczenie na kierowniczych stanowiskach w sektorze budowlanym. Innymi rozstającymi się z CPK członkami rady byli między innymi Jarosław Więckowski, Andrzej Kotecki i Krystyna Modrzewska.

Lasek nie szczędził uszczypliwych komentarzy pod adresem byłej rady. Określił ich jako "zbiurokratyzowaną grupę hamulcowych bez wizji i zrozumienia wyzwań inwestycyjnych XXI wieku". Z drugiej strony, zwalniani członkowie podkreślają, że mimo sporów starali się wypełniać swoje ustawowe obowiązki wobec akcjonariuszy i państwa.

Prezes CPK już zaczął kompletować nowy skład rady nadzorczej. Jak zapewnia, będą to osoby z najwyższymi kompetencjami i gotowe do wdrożenia jego ambitnego, rewolucyjnego planu rozbudowy infrastruktury w Polsce Centralnej. Przyjęty zostanie zupełnie nowy model współpracy między zarządem a radą.

Czytaj więcej: Czy nowe władze TVP zwiększą fundusze? Stanowisko koalicji politycznej

Odwołanie rady nadzorczej CPK - powody decyzji Laska

Choć odwołanie całej rady nadzorczej CPK przez prezesa Macieja Laska było niespodziewane, to nie pojawiło się ono znikąd. Od dawna trwały poważne rozbieżności między władzami spółki a gremiami nadzorczymi w kluczowych kwestiach strategicznych. Jako oficjalne powody tej rewolucyjnej decyzji Lasek wymienił:

  • Fundamentalne różnice zdań co do skali i tempa inwestycji CPK. Rada forsowała bardziej zachowawcze podejście, Lasek optował za jak najszybszym masywnym rozwojem infrastruktury.
  • Brak zgody co do priorytetów biznesowych. Zarząd chciał większego nacisku na ekspansję cargo i cargo-city, rada preferowała ścieżkę pasażerską.
  • Rozbieżne opinie na temat modelu zarządzania i nadzoru. Rada domagała się zachowania tradycyjnego podziału kompetencji, zarząd chciał większej autonomii.
  • Odmienne wizje finansowania inwestycji, w tym poziomu i form zaangażowania kapitału zagranicznego.

Lasek otwarcie mówił też o "potrzebie odświeżenia" i "uwolnienia od starych nawyków mentalnych". Jego celem było budowanie CPK od podstaw, w oparciu o najnowocześniejsze koncepcje logistyczne i biznesowe z pominięciem "przestarzałych schematów".

Choć decyzja o dymisji całej rady spotkała się z falą krytyki, część ekspertów ocenia ją jako względnie pozytywną. Wskazują, że nawet konfrontacyjna wymiana kadr może tchnąć nową energię w flagową inwestycję i zapobiec jej dalszemu usypianiu.

Kulisy walki o wpływy w CPK po dymisji rady nadzorczej

Zdjęcie Maciej Lasek odwołał radę nadzorczą w CPK - nowy porządek w spółce.

Za rewolucyjną decyzją o całkowitej wymianie składu rady nadzorczej Centralnego Portu Komunikacyjnego kryją się kulisy zakulisowych sporów o wpływy i wizję potężnej inwestycji. Według doniesień medialnych, prezes Maciej Lasek i część członków zarządu od dawna czuli, że ich bardziej ofensywne plany są sukcesywnie hamowane przez radę.

Podsumowanie: Rewolucja w CPK wciąż niepewna

Odwołanie całej rady nadzorczej CPK przez prezesa Macieja Laska było bezprecedensowym posunięciem. Choć miało na celu przeforsowanie bardziej agresywnej strategii inwestycyjnej z pominięciem "starej mentalności", może napotkać na przeszkody prawne. Odwołani członkowie zapowiadają walkę, argumentując, że nie było podstaw do ich całkowitej dymisji w trakcie kadencji.

Wiele wskazuje, że rozstrzygnięcie nastąpi w sądzie. Stawką jest nie tylko przyszłość Laska i jego wizji CPK, ale też sprawność przeprowadzenia tej kluczowej dla regionu inwestycji. Choć rewolucja jest niezbędna według zwolenników prezesa, jej sukces stoi pod znakiem zapytania. Przed nami bitwa interpretacji prawnych i rozkładów sił w spółce.

Najczęstsze pytania

Decyzję o odwołaniu wszystkich członków rady nadzorczej Centralnego Portu Komunikacyjnego podjął jej nowy prezes Maciej Lasek. Wykorzystał w tym celu swoje ustawowe uprawnienia jako szef zarządu spółki.

Według prezesa Laska, powodem odwołania rady były fundamentalne różnice w kwestiach strategicznych - od skali i tempa inwestycji, przez priorytety biznesowe, po modele zarządzania i finansowania. Zarzucił radzie "starą mentalność" i brak wizji.

Odwołani członkowie twierdzą, że nie było wystarczających podstaw prawnych do ich całkowitej dymisji przed upływem kadencji. Zapowiadają walkę na drodze sądowej o przywrócenie do funkcji. Finalne rozstrzygnięcie należy do sądów.

Maciej Lasek zapowiada powołanie nowego składu rady, który będzie w pełni podzielał jego rewolucyjną wizję i ambitne plany rozbudowy CPK. Mają to być osoby z najwyższymi kompetencjami i gotowością do ich szybkiej realizacji.

Choć prezes Lasek zapowiada przyspieszenie prac, wiele zależy od rozstrzygnięć prawnych i nowej struktury władz CPK. Część ekspertów spodziewa się impasu inwestycyjnego, inni wierzą w nowy dynamizm. Najbliższe miesiące okażą się kluczowe.

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. W środę posłanka zastąpi Mariusza Kamińskiego. Jego ślubowanie w Sejmie.
  2. Prezydent podpisał ważne ustawy nowego rządu w piątek wieczór
  3. Co Prezes NBP mówi o inflacji? Klucz do decyzji RPP na wykresie
  4. Pośredniczka oszukała klienta, komornik bezradny. Pomagające całe rodziny
  5. Opłaty i długość trasy z Wrocławia do Krakowa. Ile kosztuje przejazd autostradą?
Autor Cecylia Rutkowska
Cecylia Rutkowska

Jestem ekonomistką, na blogu poruszam tematy związane z finansami osobistymi i inwestowaniem pieniędzy. Dzielę się praktycznymi poradami, analizuję sytuację gospodarczą.

Udostępnij artykuł

Napisz komentarz

Polecane artykuły