News

Maciej Lasek odwołał radę nadzorczą w CPK - nowy porządek w spółce.

Autor Cecylia Rutkowska
Cecylia Rutkowska17.01.20247 min.
Maciej Lasek odwołał radę nadzorczą w CPK - nowy porządek w spółce.

Odwołanie rady nadzorczej CPK to pierwszy krok nowego pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego do przejęcia kontroli nad kluczowym projektem infrastrukturalnym. Maciej Lasek, który zastąpił na tym stanowisku Marcina Horałę, zdecydował się na wymianę składu rady nadzorczej spółki odpowiedzialnej za budowę nowego mega lotniska. W jej miejsce powołał nowych członków. To posunięcie otwiera drogę do również roszad w zarządzie CPK i nakreślenia nowego kursu dla tej inwestycji.

Odwołanie rady nadzorczej CPK

Pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek podjął ważną decyzję o odwołaniu dotychczasowego składu rady nadzorczej spółki CPK. Jak poinformowała sama spółka w oficjalnym komunikacie, stało się to 17 stycznia 2024 roku, kiedy to Lasek jako przedstawiciel Skarbu Państwa działający w roli zgromadzenia wspólników CPK zdecydował o rozwiązaniu rady nadzorczej.

Jest to istotny ruch, który otwiera drogę do gruntownych zmian we władzach spółki odpowiedzialnej za realizację flagowego projektu infrastrukturalnego obecnego rządu. Odwołanie rady nadzorczej postrzegane jest jako preludium do ewentualnych roszad również na stanowisku prezesa CPK, którym od 2019 roku jest Mikołaj Wild. W ten sposób nowy pełnomocnik chce przejąć pełną kontrolę nad spółką i mieć wpływ na jej strategiczne decyzje.

Nowi członkowie rady nadzorczej

W miejsce odwołanych członków rady nadzorczej CPK powołane zostały nowe osoby. Jak podano w komunikacie, w skład rady weszli:

  • Filip Czernicki jako przewodniczący
  • Andrzej Ilków jako wiceprzewodniczący
  • Adam Sanocki
  • Magdalena Jaworska-Maćkowiak

Spółka podziękowała też dotychczasowym członkom rady za współpracę i zaangażowanie. Jednak kluczowe decyzje od teraz będą podejmowane przez nowy skład osób blisko związanych z pełnomocnikiem rządu Laskiem. Można się spodziewać, że ich nominacje wpisują się w plan gruntownych zmian w zarządzaniu CPK.

Planowane zmiany w zarządzie CPK

Odwołanie rady nadzorczej otwiera drogę do równie istotnych roszad w zarządzie spółki CPK. Obecnie funkcję prezesa pełni Mikołaj Wild, powołany na to stanowisko jeszcze przez poprzedniego pełnomocnika rządu - Marcina Horałę. Jednak po objęciu tej roli przez Macieja Laska pojawiły się spekulacje, że nowe władze CPK będą dążyć także do zmiany na czele zarządu.

Mówi się, że Lasek chce mieć większy wpływ na kluczowe decyzje związane z projektem CPK, stąd zależy mu na obsadzeniu stanowiska prezesa osobą sobie bliską. Odwołanie rady nadzorczej to krok w tym kierunku. Nowy skład rady prawdopodobnie będzie dążył do wyłonienia nowego prezesa, który wpisywałby się w wizję pełnomocnika rządu.

Zmiana na czele zarządu wiązałaby się z nowym otwarciem w spółce i potencjalną modyfikacją dotychczasowych planów inwestycyjnych. Dalsze losy projektu CPK zależeć będą od tego, kto ostatecznie stanie na czele spółki i w jakim kierunku poprowadzi inwestycję.

Czytaj więcej: Jak sztuczna inteligencja zmienia pracę prawników według szefa PwC Legal

Budowa nowego hubu komunikacyjnego

Centralny Port Komunikacyjny to projekt budowy nowego wielkiego portu lotniczego, który ma powstać na obszarze między Warszawą a Łodzią. Ma to być nowoczesny hub przesiadkowy łączący komunikację lotniczą, kolejową i drogową.

W ramach CPK zakłada się budowę zupełnie nowego lotniska z dwoma równoległymi pasami startowymi. Docelowo port ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie. Lotnisko będzie połączone z szeregiem nowych linii kolejowych, które mają umożliwić szybkie podróże z wielu miast w Polsce.

Budowa CPK ma potrwać około 10 lat i pochłonąć dziesiątki miliardów złotych. Jest to obecnie największy projekt infrastrukturalny w Europie Środkowo-Wschodniej. Od jego powodzenia zależy przyszłość komunikacyjna Polski.

Kontrowersje wokół inwestycji

Projekt CPK budzi jednak szereg kontrowersji. Pojawiają się głosy krytyki dotyczące wysokich kosztów przedsięwzięcia, a także jego sensowności w kontekście długofalowych trendów w transporcie lotniczym. Zwraca się uwagę na ryzyko niewykorzystania potencjału nowego lotniska.

Wątpliwości dotyczą również tempa prac i ich ewentualnego opóźniania się. Niektórzy obawiają się, że projekt przeciągnie się na dziesięciolecia i nie zostanie zrealizowany w założonym kształcie. To sprawia, że wokół CPK narasta coraz więcej niepewności.

Kluczowe inwestycje w ramach CPK

Maciej Lasek odwołał radę nadzorczą w CPK - nowy porządek w spółce.

Sercem projektu CPK ma być nowe lotnisko, jednak inwestycja zakłada również szereg innych kluczowych elementów. Należą do nich przede wszystkim:

  • Budowa sieci nowych linii kolejowych o długości ponad 1800 km, które mają połączyć CPK z większością dużych miast w kraju
  • Modernizacja istniejących linii kolejowych, m.in. Warszawa-Łódź i Warszawa-Lublin
  • Budowa dróg ekspresowych i autostrad wokół CPK
  • Rozwój systemu metro w Warszawie
  • Budowa ponad 150 km nowych dróg lokalnych

Jak widać, CPK to olbrzymie przedsięwzięcie, które zakłada całościową przebudowę systemu transportowego w centralnej Polsce. Od sprawnego zarządzania tym mega projektem zależy jego finalny kształt i szanse na terminową realizację.

Inwestycja Długość
Nowe linie kolejowe 1800+ km
Autostrady i drogi ekspresowe 460 km
Drogi lokalne 150 km

Powyższa tabela prezentuje skalę najważniejszych inwestycji drogowych i kolejowych w ramach CPK. Ich realizacja będzie ogromnym wyzwaniem logistycznym i finansowym dla spółki.

Przyszłość projektu CPK

Przyszłość Centralnego Portu Komunikacyjnego stoi pod znakiem zapytania. Wszystko zależy od tego, jak potoczą się dalsze losy zarządzania projektem i kto ostatecznie stanie na czele spółki CPK. Cała inwestycja może zostać mocno przeorientowana przez nowego prezesa działającego pod wpływem pełnomocnika rządu Macieja Laska.

Możliwe scenariusze obejmują:

  • Kontynuację projektu w dotychczasowym kształcie, ale ze zmianami w harmonogramie i większą kontrolą kosztów
  • Wstrzymanie części inwestycji, np. sieci linii kolejowych, i skupienie się na samym porcie lotniczym
  • Całkowite zarzucenie pomysłu mega lotniska i skoncentrowanie na rozbudowie istniejących portów regionalnych

Przewidzenie ostatecznego finału projektu CPK jest obecnie niemożliwe. Z pewnością pierwszym sygnałem nowego kursu będzie objęcie funkcji prezesa spółki przez osobę wskazaną przez pełnomocnika Laska. Może to nastąpić już w najbliższych miesiącach i wyznaczy kierunek całego przedsięwzięcia. Tymczasem przyszłość CPK pozostaje otwarta.

Przyszłość Centralnego Portu Komunikacyjnego stanowi obecnie wielką niewiadomą. Wiele będzie zależało od decyzji nowego zarządu spółki powołanego przez pełnomocnika rządu ds. CPK.

Podsumowanie

W powyższym artykule omówiono kluczową decyzję pełnomocnika rządu ds. CPK Macieja Laska o odwołaniu dotychczasowej rady nadzorczej spółki i powołaniu nowych członków. Jest to interpretowane jako zapowiedź gruntownych zmian we władzach CPK. Spodziewana jest również zmiana na stanowisku prezesa zarządu. To otwiera drogę nowemu zarządowi do potencjalnej modyfikacji dotychczasowych planów inwestycyjnych i nada nowy kierunek całemu projektowi.

Przypomniano, że CPK to gigantyczne przedsięwzięcie obejmujące budowę nowego hubu komunikacyjnego dla Warszawy, sieci linii kolejowych i dróg. Jednak wokół inwestycji narastają kontrowersje. Przyszłość projektu stoi pod znakiem zapytania i zależy od decyzji nowego zarządu powołanego przez pełnomocnika Laska.

Omówiono możliwe scenariusze dalszego losu CPK – od kontynuacji z modyfikacjami, przez wstrzymanie części inwestycji, po całkowite zarzucenie budowy mega lotniska. Kluczowe będzie objęcie funkcji prezesa CPK przez osobę wskazaną przez Laska. Może to nastąpić wkrótce i zdecydować o przyszłości projektu.

Podsumowując, artykuł przybliża kontekst najważniejszych obecnie wydarzeń w spółce CPK i ich potencjalny wpływ na dalszy kształt projektu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Sytuacja jest dynamiczna, ale wkrótce możemy poznać nowy kurs wytyczony przez pełnomocnika rządu Macieja Laska.

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Dom Freddiego Mercury'ego na sprzedaż. Właścicielka oczekuje wysokiej sumy
  2. Przyszłość polskiej gospodarki: Kongres 3W o wodzie, wodór, węglu
  3. Niespodziewany Zwrot Akcji na Konferencji Adama Glapińskiego - Musisz to Zobaczyć
  4. Budżet na wstrzymaniu? Minister finansów zabiera głos
  5. Opłaty i długość trasy z Wrocławia do Krakowa. Ile kosztuje przejazd autostradą?
Autor Cecylia Rutkowska
Cecylia Rutkowska

Jestem ekonomistką, na blogu poruszam tematy związane z finansami osobistymi i inwestowaniem pieniędzy. Dzielę się praktycznymi poradami, analizuję sytuację gospodarczą.

Udostępnij post

Napisz komentarz

Polecane artykuły

Polski ChatGPT już działa. Jak wypadł jego debiut?
NewsPolski ChatGPT już działa. Jak wypadł jego debiut?

"polski chatgpt Bielik, rodzimy model AI oparty na języku polskim, zadebiutował z kilkoma potknięciami. Jego twórcy przyznają, że ograniczona baza danych stanowi wyzwanie dla stworzenia w pełni funkcjonalnego polskiego chatbota"