Program przekazywania laptopów uczniom wzbudza wiele emocji. Ministerstwo Cyfryzacji nie zamierza jednak rezygnować z jego realizacji. Wiceszef resortu Krzysztof Gawkowski zapowiedział wprowadzenie zmian w przyjętej wcześniej ustawie. Nowelizacja ma uczynić system dystrybucji sprzętu bardziej efektywnym i przejrzystym. Warto 1,2 mld złotych zainwestowanych w program pokazuje, jak duże znaczenie rząd przywiązuje do wsparcia cyfryzacji edukacji i rozwoju kompetencji uczniów.
Rząd nie zrezygnuje z programu laptopów dla uczniów
Program dystrybucji laptopów wśród uczniów czwartych klas szkół podstawowych był jedną z flagowych obietnic wyborczych poprzedniego rządu. Przyjęta w tym celu ustawa o wspieraniu cyfryzacji edukacji przewidywała przekazanie ponad miliona laptopów uczniom rozpoczynającym naukę w czwartych klasach od roku szkolnego 2023/2024.
Mimo zmiany władzy, nowy rząd nie zamierza rezygnować z realizacji programu. Potwierdził to obecny wicepremier oraz minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Jednocześnie zapowiedział on prace nad nowelizacją ustawy, aby w większym stopniu rozwiązać problem systemowo, a nie tylko w ramach jednorazowej akcji.
Nowelizacja ustawy o wsparciu cyfryzacji edukacji
Zgodnie z deklaracją wicepremiera, trwają już prace nad projektem nowelizacji ustawy o wsparciu rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli. Nowe przepisy mają usprawnić system dystrybucji laptopów tak, aby działał on sprawniej i przejrzyściej. Nie podano jeszcze dokładnego terminu przedstawienia gotowego projektu.
Celem zmian jest przede wszystkim uniknięcie problemów logistycznych, z jakimi mogłaby się wiązać jednorazowa masowa dostawa sprzętu. Chodzi o to, aby proces przekazywania laptopów odbywał się stopniowo i był rozłożony w czasie.
Zmiany w systemie przekazywania sprzętu uczniom
Aktualna ustawa przewiduje, że od roku szkolnego 2023/2024 laptopy otrzymają uczniowie wszystkich czwartych klas szkół podstawowych w Polsce. Będzie to ponad milion uczniów w około 7 tysiącach szkół. Przekazanie tak dużej liczby laptopów na raz może okazać się logistycznym wyzwaniem.
Nowelizacja ustawy ma wprowadzić system, w którym laptop lub inny sprzęt komputerowy będzie sukcesywnie przekazywany kolejnym rocznikom uczniów począwszy od klas czwartych. Pozwoli to rozłożyć proces w czasie i stopniowo doposażać kolejne szkoły.
Korzyści dla uczniów i nauczycieli
Dostęp do nowoczesnego sprzętu komputerowego z pewnością przyniesie wymierne korzyści zarówno uczniom, jak i nauczycielom. Pomoże rozwijać kompetencje cyfrowe wśród młodych Polaków i przygotować ich do funkcjonowania w coraz bardziej zdigitalizowanym świecie.
Nauczyciele również zyskają nowe możliwości uatrakcyjnienia procesu nauczania i włączenia narzędzi cyfrowych na większą skalę. To ważny krok w kierunku modernizacji polskiej szkoły.
Czytaj więcej: Sekrety białej listy podatników VAT - Poradnik, jak się na niej znaleźć
Wartość programu - 1 mld zł
Program dystrybucji laptopów dla uczniów ma ogromną wartość sięgającą 1 mld 182 mln zł. Pokazuje to, jak duże znaczenie przykłada do niego rząd. To inwestycja, która przyniesie wymierne rezultaty w postaci lepszego przygotowania młodych pokoleń do funkcjonowania w cyfrowym świecie.
Nawet jeśli realizacja programu napotka trudności organizacyjne, wydaje się, że intencje są słuszne. Dlatego mimo zmiany władzy, nowy rząd deklaruje chęć kontynuacji dystrybucji laptopów dla uczniów. Wprowadzenie modyfikacji w systemie realizacji programu pomoże go usprawnić i zmaksymalizować pozytywne efekty dla polskiej edukacji.
Podsumowanie
Program dystrybucji laptopów dla uczniów czwartych klas szkół podstawowych to jedna z najgłośniejszych obietnic poprzedniego rządu. Przyjęta wówczas ustawa o wsparciu cyfryzacji edukacji przewidywała przekazanie ponad miliona laptopów począwszy od roku szkolnego 2023/2024.
Nowy rząd zapowiada, że nie zrezygnuje z realizacji programu, choć planuje nowelizację ustawy. Celem zmian jest usprawnienie systemu dystrybucji sprzętu, aby proces przebiegał stopniowo, a nie jednorazowo. Ma to pomóc uniknąć problemów logistycznych.
Wartość programu sięga 1 mld zł, co pokazuje, jak duże znaczenie przykłada do niego rząd. Dostęp do nowoczesnego sprzętu z pewnością pomoże w rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli. To ważny krok w kierunku modernizacji polskiej szkoły.
Modyfikacje w systemie realizacji mają pomóc usprawnić program i zmaksymalizować jego pozytywne efekty dla edukacji. Nawet mimo trudności, intencje wydają się słuszne i zasługują na kontynuację przez nowy rząd.