News

Niemiecka kolej boryka się z nowym wyzwaniem - maszyniści grożą strajkiem

Bartosz Antoniak7 grudnia 20236 min
Niemiecka kolej boryka się z nowym wyzwaniem - maszyniści grożą strajkiem

Niemiecka kolej od dłuższego czasu boryka się z licznymi problemami, które negatywnie wpływają na jej funkcjonowanie. Tym razem wyzwaniem stał się konflikt z maszynistami, którzy zapowiedzieli strajk sparaliżujący ruch pociągów. Żądają oni podwyżek płac i lepszych warunków zatrudnienia, na co nie chce przystać zarząd państwowego przewoźnika Deutsche Bahn.

Kluczowe wnioski:
  • Maszyniści domagają się m.in. podwyżki o 555 euro miesięcznie i skrócenia czasu pracy.
  • Deutsche Bahn odrzuca żądania ze względu na niedobory kadrowe i zaproponowało niższą podwyżkę 11%.
  • Ogłoszony strajk sparaliżuje ruch pociągów towarowych i pasażerskich.
  • To nie pierwsze tego typu protesty, które doprowadziły do paraliżu kolei.
  • Konflikt może jeszcze bardziej pogorszyć funkcjonowanie i opóźnienia pociągów.

Maszyniści domagają się podwyżek i lepszych warunków

Związek zawodowy maszynistów kolejowych GDL domaga się od pracodawcy podwyżek i poprawy warunków pracy. Chodzi przede wszystkim o podwyżkę wynagrodzeń o 555 euro miesięcznie oraz skrócenie czasu pracy z 38 do 35 godzin tygodniowo dla pracowników zmianowych.

Ponadto żądają jednorazowej premii inflacyjnej w wysokości 3000 euro, co ma rekompensować rosnące koszty utrzymania. Te postulaty płacowe i dotyczące warunków zatrudnienia nie spotkały się jednak ze zrozumieniem ze strony zarządu państwowego przewoźnika kolejowego Deutsche Bahn.

Brak zgody na skrócenie czasu pracy

Wprowadzenie krótszego, 35-godzinnego tygodnia pracy dla pracowników zmianowych zostało odrzucone przez Deutsche Bahn. Pracodawca argumentuje, że w obliczu niedoborów kadrowych, na które boryka się firma, takie rozwiązanie nie wchodzi w grę.

Potrzebne byłoby bowiem zatrudnienie dodatkowych maszynistów, aby zrekompensować ubytki etatów, podczas gdy i tak brakuje rąk do pracy. Skutkowałoby to jeszcze większymi trudnościami kadrowymi i operacyjnymi dla firmy.

Deutsche Bahn odrzuca żądania płacowe maszynistów

Choć idea skrócenia czasu pracy została odrzucona, to zarząd zgodził się na 11-procentową podwyżkę wynagrodzeń. Jest to jednak znacznie poniżej oczekiwań związkowców, którzy domagają się 555 euro więcej co miesiąc dla każdego pracownika.

Ponadto Deutsche Bahn nie zamierza wypłacać jednorazowej premii w wysokości 3000 euro, argumentując, że bardzo wysokie koszty takiego rozwiązania byłyby nie do uniesienia dla firmy w obliczu rosnących wydatków inwestycyjnych.

Porozumienie w sprawie podwyżek niewykonalne

Strony nie zdołały dojść do porozumienia jeśli chodzi o kwestie płacowe. Zaproponowana przez zarząd 11-procentowa podwyżka jest zdecydowanie za niska w porównaniu z oczekiwaniami związkowców.

Biorąc pod uwagę skalę rozbieżności, osiągnięcie kompromisu wydaje się w tym momencie niewykonalne. A dochodzą do tego nieustępliwe postawy obu stron co do kwestii skrócenia czasu pracy, która pozostaje główną kością niezgody.

Czytaj więcej: Czy najgorsze koszmary Zachodu staja się rzeczywistością? Eksperci alarmują!

Związek zawodowy ogłasza strajk sparaliżujący ruch

W reakcji na odrzucenie postulatów płacowych, związek zawodowy maszynistów GDL ogłosił strajk, który rozpocznie się w czwartek wieczorem i potrwa do piątku do godziny 22.

Oznacza to praktyczne wstrzymanie ruchu pociągów towarowych i pasażerskich na kolei przez ponad dobę. Strajk objął nie tylko państwowego przewoźnika Deutsche Bahn, ale również koleje regionalne.

To kolejny strajk, który doprowadzi do sparaliżowania niemieckiej kolei i utrudni życie milionom pasażerów.

Eksperci nie wykluczają, że jeśli w najbliższym czasie nie uda się wypracować kompromisu w sprawie warunków pracy i płacy maszynistów, strajki mogą być kontynuowane, również w newralgicznym okresie przedświątecznym, który zbliża się wielkimi krokami.

Strajki maszynistów nie pierwszy raz sparaliżują kolej

Niemiecka kolej boryka się z nowym wyzwaniem - maszyniści grożą strajkiem

Niestety nie jest to pierwszy i zapewne nie ostatni strajk, który doprowadził do tego, że pociągi nie kursują zgodnie z rozkładem jazdy. W połowie listopada miał miejsce już 20-godzinny protest, który sparaliżował kolej.

Jak widać brak porozumienia między stronami konfliktu oznacza powtarzające się problemy dla milionów pasażerów i przedsiębiorstw korzystających z usług kolejowego transportu towarów.

Listopad 2022 20-godzinny strajk maszynistów
Grudzień 2022 Ponad dobowy strajk maszynistów

Jak wynika z deklaracji przedstawicieli związku zawodowego, w najbliższym czasie planowane jest ogólnokrajowe głosowanie wśród maszynistów w sprawie ewentualnego kontynuowania protestów także w okresie Bożego Narodzenia i Nowego Roku.

Winą za opóźnienia obarczają trwające inwestycje

Tymczasem zarząd Deutsche Bahn za główną przyczynę fatalnej ostatnio punktualności pociągów obarcza prowadzone na szeroką skalę inwestycje i modernizacje.

Firma realizuje obecnie za rządowe pieniądze warte 80 mld euro projekty rozbudowy i unowocześnienia linii kolejowych. Te inwestycje infrastrukturalne oznaczają jednak czasowe utrudnienia w ruchu.

Według przedstawicieli Deutsche Bahn, remonty i budowa nowych linii to główny powód, dla którego w listopadzie tylko co drugi pociąg jeździł punktualnie. Pytanie, czy pasażerowie podzielają ten pogląd.

Konflikt utrudni poprawę wyników Deutsche Bahn

Trwający spór z pracownikami, który już doprowadził do kilkukrotnego sparaliżowania ruchu, z całą pewnością nie ułatwia poprawy fatalnych ostatnio wyników punktualności pociągów osiąganych przez Deutsche Bahn.

Co więcej, gdyby faktycznie doszło do kontynuacji strajków w okresie świąteczno-noworocznym, mogłoby to oznaczać prawdziwą katastrofę jeśli chodzi o wizerunek firmy jako niezawodnego przewoźnika.

Tego typu scenariusz byłby też złą wiadomością dla rządu Niemiec, który silnie angażuje się we wsparcie Deutsche Bahn miliardami euro w ramach programu odbudowy kolei.

Podsumowanie

W moim artykule omówiłem trwający konflikt na niemieckiej kolei między związkiem zawodowym maszynistów a państwowym przewoźnikiem Deutsche Bahn. Związkowcy domagają się znaczących podwyżek i lepszych warunków pracy, czemu sprzeciwia się pracodawca.

Przedstawiłem żądania strony społecznej w postaci wyższych wynagrodzeń, premii inflacyjnej i skrócenia czasu pracy. Następnie wyjaśniłem, dlaczego Deutsche Bahn odrzuciło te postulaty, proponując jedynie niewielką podwyżkę 11%.

Wskazałem, że brak porozumienia w kluczowych kwestiach sprawił, iż związek zawodowy zdecydował się na zorganizowanie strajku, który sparaliżował niemiecką kolej. Przypomniałem również o niedawnych, podobnych protestach pracowniczych.

Na koniec omówiłem argumenty Deutsche Bahn, że za fatalną ostatnio punktualność odpowiadają inwestycje i modernizacje. Podkreśliłem, jak trwający konflikt może zaszkodzić wizerunkowi i wynikom firmy.

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Kontrole w domach: Kto zapłacił 800 zł?
  2. Nowe taryfy zatwierdzone. Bez decyzji premiera inflacja i rachunki wystrzelą
  3. Nieprzewidywalna sytuacja na rynku paliw. Benzyna tańsza niż kiedykolwiek?
  4. Polacy określają, jak finansować kościół
  5. Opłaty i długość trasy z Wrocławia do Krakowa. Ile kosztuje przejazd autostradą?
Autor Bartosz Antoniak
Bartosz Antoniak

Jestem redaktorem bloga SEPA Polska. Na łamach naszego bloga staram się przybliżyć czytelnikom ideę jednolitego obszaru płatności w euro (SEPA), z której korzystają setki milionów obywateli i przedsiębiorstw w Europie. Dzielę się moją wiedzą na temat funkcjonowania systemu SEPA, wyjaśniam korzyści płynące z ujednolicenia standardów, procedur i infrastruktury płatniczej. Omawiam praktyczne aspekty dokonywania szybkich przelewów SEPA oraz rozliczania transakcji w euro. Zapraszam do lektury moich artykułów, w których w przystępny sposób wyjaśniam zawiłości systemu płatności SEPA. Liczę, że dzięki mojemu blogowi coraz więcej osób w Polsce pozna i doceni udogodnienia, jakie niesie ze sobą uczestnictwo w SEPA.

Udostępnij artykuł

Napisz komentarz

Polecane artykuły

Co dają studia MBA? Poznaj zalety prestiżowych kierunków
NewsCo dają studia MBA? Poznaj zalety prestiżowych kierunków

Ukończenie studiów podyplomowych MBA to nie tylko prestiż, ale przede wszystkim gwarancja zdobycia kluczowych umiejętności menedżerskich i wiedzy, które pozwolą na objęcie wysokich stanowisk w świecie biznesu. Jakie konkretne korzyści niesie ze sobą dyplom MBA? Wyjaśniamy, dlaczego warto zapisać się na te studia.

Paszport- kiedy jest konieczny i jak wnioskować o jego wydanie?
NewsPaszport- kiedy jest konieczny i jak wnioskować o jego wydanie?

Paszport jest nie tylko dokumentem tożsamości, ale także kluczem do swobodnego podróżowania po świecie. Niezależnie od tego, czy planujesz wakacje za granicą, wyjazd służbowy, czy odwiedziny u rodziny w innym kraju, posiadanie ważnego paszportu jest niezbędne. Jak przebiega wydanie dokumentu paszportowego, gdzie należy złożyć wniosek paszportowy i ile kosztuje dokument paszportowy?

Jak dobrze się bawić przy ograniczonym budżecie
NewsJak dobrze się bawić przy ograniczonym budżecie

Planując zabawę na podstawie budżetu, wiele osób zastanawia się, jak spędzić czas w sposób kreatywny i satysfakcjonujący, nie wydając przy tym zbyt wielu pieniędzy. Istnieje wiele sposobów, aby cieszyć się wolnym czasem bez konieczności nadszarpywania posiadanego portfela.

Czy kryptowaluta jest dobrą inwestycją emerytalną?
NewsCzy kryptowaluta jest dobrą inwestycją emerytalną?

Kryptowaluty stały się nie tylko nowym aktywem inwestycyjnym, ale także szybko rozwijającym się środkiem wymiany w różnych sektorach. Od mało znanej koncepcji cyfrowej po zdobycie uznania głównego nurtu, kryptowaluty takie jak Bitcoin i Ethereum są coraz częściej stosowane jako metody płatności za samochody, ubrania, gry online, wakacje, a nawet hazard online.