News

Nietypowy pomysł Niemiec na poprawę bezpieczeństwa na drogach

Autor Cecylia Rutkowska
Cecylia Rutkowska07.01.20246 min.
Nietypowy pomysł Niemiec na poprawę bezpieczeństwa na drogach

Rosnąca liczba wypadków z udziałem rowerzystów w Niemczech skłoniła tamtejsze władze do poszukiwania nietypowych rozwiązań. Jednym z pomysłów jest wprowadzenie obowiązku montowania kierunkowskazów we wszystkich rowerach. Eksperci są jednak podzieleni co do skuteczności takiego rozwiązania. Sugerują bardziej systemowe działania, jak poprawa infrastruktury rowerowej czy ograniczenie prędkości elektrycznych jednośladów. Bez względu na ostateczną decyzję, kluczowe jest zapewnienie bezpieczeństwa zarówno rowerzystom, jak i innym uczestnikom ruchu drogowego.

Rosnąca liczba wypadków z udziałem rowerzystów w Niemczech

Niemieckie władze od dłuższego czasu borykają się z problemem rosnącej liczby wypadków drogowych z udziałem rowerzystów. Tylko w 2021 roku odnotowano aż 471 ofiar śmiertelnych wśród kierujących jednośladami, co stanowi około 17% wszystkich zgonów na niemieckich drogach.

Zdaniem ekspertów, jest to efekt zarówno wzrostu popularności jazdy na rowerze, szczególnie w dużych miastach, jak i niedostosowania infrastruktury oraz przepisów do specyfiki ruchu rowerowego. Kierowcy często nie zachowują bezpiecznych odległości podczas wyprzedzania rowerzystów, nie udzielają im pierwszeństwa na przejazdach dla rowerów czy skręcając w prawo.

Coraz więcej elektrycznych jednośladów

Nie bez znaczenia jest również stale rosnąca popularność elektrycznych rowerów, hulajnóg i skuterów, które rozwijają znacznie większe prędkości niż tradycyjne jednoślady. Użytkownicy tych pojazdów często nie przestrzegają ograniczeń prędkości, co prowadzi do groźnych kolizji zarówno z samochodami, jak i pieszymi.

Jak wskazują policyjne statystyki, aż co czwarty wypadek z udziałem elektrycznej hulajnogi kończy się poważnymi obrażeniami, a w przypadku zderzeń z samochodami skutki są zwykle tragiczne dla rowerzysty.

Kierunkowskazy we wszystkich rowerach

W celu poprawy bezpieczeństwa uczestników ruchu, niemiecki rząd pracuje obecnie nad nowelizacją przepisów drogowych. Jedną z proponowanych zmian jest nałożenie obowiązku montażu kierunkowskazów we wszystkich typach rowerów, nie tylko - jak dotychczas - w rowerach z nadbudową czy wózkach rowerowych.

Zdaniem urzędników, umożliwienie sygnalizowania manewrów bez konieczności zdejmowania rąk z kierownicy znacząco zwiększy bezpieczeństwo skręcających rowerzystów. Ruch ręką jest bowiem trudniej dostrzegalny dla innych uczestników ruchu, zwłaszcza po zmroku lub podczas opadów deszczu czy śniegu.

Według policyjnych statystyk, aż co czwarty wypadek z udziałem elektrycznej hulajnogi kończy się poważnymi obrażeniami.

Eksperci podzieleni

Eksperci są jednak podzieleni co do tego, czy montaż kierunkowskazów rzeczywiście wpłynie znacząco na poprawę bezpieczeństwa. Ich zdaniem o wiele ważniejsze byłoby ograniczenie prędkości elektrycznych jednośladów, poprawa jakości ścieżek rowerowych czy lepsze oświetlenie przejazdów dla rowerzystów.

Nie brakuje również głosów, że obowiązkowe "zasamochodowienie" rowerów może zniechęcić wielu miłośników rekreacyjnej jazdy do korzystania z tej formy aktywności. Instalacja kierunkowskazów generuje dodatkowe koszty, a ich obsługa bywa kłopotliwa.

Liczba wypadków z udziałem rowerzystów w Niemczech w 2021 r. 471 ofiar śmiertelnych
Udział rowerzystów w ogólnej liczbie ofiar śmiertelnych około 17%
Odsetek wypadków elektrycznych hulajnóg kończących się poważnymi obrażeniami 25%

Czytaj więcej: Paulina Hennig-Kloska nie poprowadzi projektu o wakacjach kredytowych!

Alternatywne rozwiązania infrastrukturalne

Dlatego wielu ekspertów apeluje, by rząd skupił się przede wszystkim na systemowych rozwiązaniach infrastrukturalnych, które faktycznie mogą znacząco wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa wszystkich niechronionych uczestników ruchu drogowego.

Są to między innymi:

  • budowa spójnej sieci dróg rowerowych oddzielonych od jezdni,
  • tworzenie stref z ograniczeniem prędkości ruchu samochodowego do 30 km/h,
  • montaż progów zwalniających i wysepek dla pieszych przy przejściach,
  • dobre oświetlenie przejazdów rowerowych i chodników.

Ponadto postuluje się wprowadzenie obowiązku montażu dodatkowych luster w samochodach dostawczych i ciężarowych, aby zwiększyć pola widzenia kierowców oraz zmniejszyć martwe pola wokół pojazdów.

Ograniczenie prędkości elektrycznych jednośladów

Niektórzy eksperci uważają również, że kluczowe znaczenie w kontekście poprawy bezpieczeństwa ma ograniczenie prędkości elektrycznych rowerów, hulajnóg i skuterów poruszających się po drogach publicznych. Ich zdaniem maksymalna dopuszczalna prędkość tego typu pojazdów nie powinna przekraczać 25 km/h.

Pozwoliłoby to zrównać parametry jazdy z tradycyjnymi rowerami, a także zmniejszyć ryzyko groźnych kolizji, które przy prędkościach rzędu 40-45 km/h - możliwych do osiągnięcia na elektrycznych jednośladach - często kończą się tragicznie dla użytkownika.

Podsumowanie

Nietypowy pomysł Niemiec na poprawę bezpieczeństwa na drogach

W artykule poruszono kwestię rosnącej liczby wypadków drogowych z udziałem rowerzystów w Niemczech. Jest to poważny problem, bowiem co szósty śmiertelny wypadek na niemieckich drogach dotyczy właśnie kierujących jednośladami. Winę za ten stan rzeczy ponoszą zarówno niedostosowana infrastruktura, jak i nieostrożna lub brawurowa jazda samych rowerzystów, zwłaszcza poruszających się na elektrycznych pojazdach.

W celu poprawy sytuacji, niemiecki rząd proponuje wprowadzenie przepisu nakazującego montaż kierunkowskazów we wszystkich typach rowerów. Eksperci są jednak podzieleni co do skuteczności takiego rozwiązania. Ich zdaniem o wiele ważniejsza jest poprawa infrastruktury rowerowej, ograniczenie prędkości elektrycznych jednośladów czy lepsze oświetlenie ścieżek rowerowych i przejazdów.

Nie ma jednego, uniwersalnego sposobu na eliminację zagrożeń dla rowerzystów w ruchu drogowym. Potrzebne jest wprowadzenie pakietu różnorodnych usprawnień, zmian w organizacji ruchu, kampanii edukacyjnych i zmiany mentalności zarówno kierowców, jak i samych cyklistów. Tylko kompleksowe podejście może przynieść wymierną poprawę bezpieczeństwa.

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Studia już nie są potrzebne? Czy to prawda?
  2. Przyszłość polskiej gospodarki: Kongres 3W o wodzie, wodór, węglu
  3. Niespodziewany Zwrot Akcji na Konferencji Adama Glapińskiego - Musisz to Zobaczyć
  4. Gdzie w Sejmie zdeponować broń palną według Brauna
  5. Opłaty i długość trasy z Wrocławia do Krakowa. Ile kosztuje przejazd autostradą?
Autor Cecylia Rutkowska
Cecylia Rutkowska

Jestem ekonomistką, na blogu poruszam tematy związane z finansami osobistymi i inwestowaniem pieniędzy. Dzielę się praktycznymi poradami, analizuję sytuację gospodarczą.

Udostępnij post

Napisz komentarz

Polecane artykuły