News

Nowy Tunel Kolejowy Zmieni Całą Polskę: Najważniejsze Fakty o Nowym Projekcie CPK

Autor Bartosz Antoniak
Bartosz Antoniak07.12.20237 min.
Nowy Tunel Kolejowy Zmieni Całą Polskę: Najważniejsze Fakty o Nowym Projekcie CPK

Nowy tunel kolejowy będzie elementem Centralnego Portu Komunikacyjnego, który ma połączyć największe miasta w Polsce. Umowa na jego budowę w Łodzi to historyczny moment i szansa na skrócenie czasu podróży koleją. Tunel będzie częścią nowych linii kolejowych o długości 450 km.

Kluczowe wnioski:
  • Tunel połączy Łódź Fabryczną z Poznaniem i Wrocławiem przez Sieradz.
  • Prace budowlane już się rozpoczęły i potrwają około roku.
  • Linie kolejowe będą obsługiwać pociągi dużych prędkości.
  • Łącznie powstanie 450 km nowoczesnych torów kolejowych.
  • Podróż pociągiem między miastami ma być znacznie krótsza.

Umowa na budowę tunelu w Łodzi

Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała historyczną umowę na budowę tunelu kolejowego w Łodzi. Inwestycja jest częścią budowy nowych linii kolejowych o łącznej długości 450 km, które mają połączyć największe miasta w Polsce.

Umowa opiewa na kwotę prawie 150 milionów złotych. Wykonawcą tunelu będzie Budimex. W ramach kontraktu firma przygotuje dokumentację techniczną oraz wybuduje dwie podziemne komory: startową i odbiorczą.

Komora startowa powstanie na osiedlu Retkinia w Łodzi. Będzie pełnić funkcję punktu startowego dla specjalnej maszyny TBM, która przewierci tunel pod miastem. Druga komora, odbiorcza, zostanie wybudowana w pobliżu dworca Łódź Fabryczna.

Umowa to początek realizacji projektu, który docelowo połączy Warszawę, Łódź, Wrocław i Poznań nowoczesną magistralą kolejową umożliwiającą podróżowanie z dużymi prędkościami.

Korzyści z budowy tunelu

Budowa tunelu kolejowego to ogromna szansa dla mieszkańców Łodzi i całego regionu. Dzięki połączeniu z siecią szybkich linii kolejowych czas dojazdu do innych dużych miast, jak Warszawa, Poznań czy Wrocław skróci się o połowę.

Spowoduje to znaczący wzrost liczby pasażerów korzystających z kolei, odciążenie zatłoczonych dróg i zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza. Podróże staną się też zdecydowanie wygodniejsze i przyjemniejsze dzięki nowoczesnym składom poruszającym się z prędkością nawet 250-300 km/h.

Komora startowa dla tarczy TBM

Jednym z kluczowych elementów projektu będzie specjalna maszyna TBM (Tunnel Boring Machine), która wydrąży tunel pod Łodzią. Aby rozpocząć pracę potrzebna jest komora startowa.

Zostanie ona wybudowana na osiedlu Retkinia i będzie mieć średnicę 12 metrów. W środku znajdą się elementy niezbędne do pracy TBM – zaplecze techniczne, system transportu urobku, stacja transformatorowa i generatory prądu.

Po wydrążeniu tunelu, maszyna TBM powróci do komory na Retkini, gdzie zostanie zdemontowana. Następnie tory i systemy sterowania ruchem zostaną zainstalowane wewnątrz gotowego tunelu, co umożliwi przejazd pierwszym pociągom.

Budowa nowoczesnej linii kolejowej przez Łódź to historyczna szansa dla rozwoju całego regionu. Skróci ona czas dojazdu do Warszawy lub Wrocławia do ok. 1 godziny – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Czytaj więcej: Moje pierwsze wrażenia z USA: nie mogłem uwierzyć, co zobaczyłem!

450 km nowych linii kolejowych

Projektowany tunel kolejowy w Łodzi to część dużo większej inwestycji – budowy prawie 500 km nowych linii kolejowych w ramach programu CPK.

Będą to nowoczesne, dwutorowe magistrale dostosowane do prędkości 250-350 km/h. Połączą Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław, a docelowo także inne miasta w Polsce.

Trasa Długość
Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław ok. 220 km
Warszawa – CPK ok. 35 km
CPK - Łódź ok. 25 km
Łódź Fabryczna – Kruszwica – Poznań ok. 170 km

Łączna długość planowanych linii kolejowych to ponad 450 km. Jest to największy projekt kolejowy w Polsce od wielu dekad, który całkowicie zmieni system transportu pasażerów w kraju.

Skrócenie czasu podróży koleją

Kluczową zaletą nowego połączenia kolejowego będzie znaczne skrócenie czasu przejazdu pomiędzy największymi miastami w Polsce. Podróż z Warszawy do Poznania zajmie ok. 1 godz. 30 min, a do Wrocławia – ok. 1 godz. 45 min.

Dla porównania, obecnie najszybszy pociąg Pendolino pokonuje trasę z Warszawy do Poznania w nieco ponad 2,5 godziny, a do Wrocławia – w ok. 3 godziny. Oznacza to prawie dwukrotne skrócenie czasu podróży.

  • Warszawa – Łódź: z 1 h 20 min do 45 min
  • Łódź – Poznań: z 2 h 40 min do 1 h 30 min

Nowa linia kolejowa i fabrycznie nowy tabor pozwolą osiągać prędkość do 250-350 km/h, co jest warunkiem koniecznym dla tak znacznego przyśpieszenia połączeń.

Prace przygotowawcze już trwają

Umowa na budowę komór startowej i odbiorczej w Łodzi to początek realizacji projektu szybkich połączeń kolejowych KDP (Koleje Dużych Prędkości). Jest on częścią programu CPK.

Jednocześnie trwają już prace przygotowawcze dla kilkuset kilometrów nowych linii kolejowych w całej Polsce – projektowanie, badania geologiczne, wykupy gruntów. Inwestycja będzie realizowana etapowo w ciągu kolejnych 10 lat.

Harmonogram prac

  • 2023-2025 – projektowanie i przygotowania
  • 2025-2027 – budowa pierwszych odcinków linii
  • 2027-2030 – prace na głównych ciągach komunikacyjnych
  • 2030-2035 – ukończenie całej sieci KDP w Polsce

Dzięki temu już w 2027 roku pierwsze miasta zostaną połączone nowoczesną linią umożliwiającą przejazd z prędkością 250 km/h. W 2035 sieć połączy ze sobą wszystkie największe ośrodki miejskie w kraju.

Nowe połączenia kolejowe

Sieć szybkich linii kolejowych zaprojektowana w ramach CPK połączy ze sobą największe miasta Polski nowoczesnym, sprawnym i ekologicznym transportem szynowym. Dla wielu miejscowości będzie to pierwsze w historii bezpośrednie połączenie koleją.

Relacja Miasta pośrednie
Warszawa - Łódź - Poznań Kutno, Konin, Turek, Kalisz
Warszawa - Łódź - Wrocław Kępno, Oleśnica
Wrocław - Poznań Leszno, Gostyń

W efekcie wiele miast, które do tej pory były słabo skomunikowane z resztą kraju, zyska wygodne bezpośrednie połączenia. Zwiększy się dostępność transportowa całych regionów i ich atrakcyjność biznesowa.

Przewidziane jest także włączenie Centralnego Portu Komunikacyjnego w sieć szybkich linii, dzięki czemu czas dojazdu pociągiem z największych polskich miast wyniesie nie więcej niż 2,5 godziny.

Podsumowanie

W powyższym artykule przedstawiłem kluczowe informacje na temat budowy nowego tunelu kolejowego w Łodzi. Jest to przełomowa inwestycja, która wpisuje się w ogólnopolski program modernizacji linii kolejowych realizowany w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Umowa na budowę tunelu to dopiero początek całego przedsięwzięcia. W ramach projektu powstanie blisko 500 km nowych, dwutorowych linii kolejowych, które umożliwią podróżowanie z prędkością nawet 350 km/h. To szansa na znaczne skrócenie czasu dojazdu pomiędzy głównymi metropoliami.

Najważniejszym efektem będzie lepsze skomunikowanie całego kraju dzięki budowie nowych odcinków torów. Miasta takie jak Łódź, dotychczas trochę na uboczu, zyskają bezpośrednie połączenia z Warszawą, Poznaniem, Wrocławiem i wieloma mniejszymi ośrodkami miejskimi.

Mam nadzieję, że artykuł pozwolił Ci lepiej zrozumieć ideę i korzyści płynące z budowy nowoczesnej magistrali kolejowej. Jej oddanie do użytku z pewnością przyczyni się do większej integracji całego kraju.

Oceń artykuł

rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 4.00 Liczba głosów: 1

5 Podobnych Artykułów:

  1. Polskie miasta gotowe na KPO i konkretne inwestycje
  2. Niespodziewany Zwrot Akcji na Konferencji Adama Glapińskiego - Musisz to Zobaczyć
  3. Gdzie w Sejmie zdeponować broń palną według Brauna
  4. Opłaty i długość trasy z Wrocławia do Krakowa. Ile kosztuje przejazd autostradą?
  5. Przełom na rynku mieszkaniowym w 2024 r. nie jest przewidywany
Autor Bartosz Antoniak
Bartosz Antoniak

Jestem redaktorem bloga SEPA Polska. Na łamach naszego bloga staram się przybliżyć czytelnikom ideę jednolitego obszaru płatności w euro (SEPA), z której korzystają setki milionów obywateli i przedsiębiorstw w Europie. Dzielę się moją wiedzą na temat funkcjonowania systemu SEPA, wyjaśniam korzyści płynące z ujednolicenia standardów, procedur i infrastruktury płatniczej. Omawiam praktyczne aspekty dokonywania szybkich przelewów SEPA oraz rozliczania transakcji w euro. Zapraszam do lektury moich artykułów, w których w przystępny sposób wyjaśniam zawiłości systemu płatności SEPA. Liczę, że dzięki mojemu blogowi coraz więcej osób w Polsce pozna i doceni udogodnienia, jakie niesie ze sobą uczestnictwo w SEPA.

Udostępnij post

Napisz komentarz

Polecane artykuły