Finanse

Odkryj tajniki Crowdfundingu - jak zdefiniować i jakie platformy są dostępne

Autor Cecylia Rutkowska
Cecylia Rutkowska27.12.20235 min.
Odkryj tajniki Crowdfundingu - jak zdefiniować i jakie platformy są dostępne

Zbieram na marzenia i swoją przyszłość. Ale nie mam gotówki? Wyjściem z tej sytuacji może być crowdfunding - sposób pozyskiwania funduszy od obcych osób, zwany również finansowaniem społecznościowym. Co trzeba o nim wiedzieć?

Kluczowe wnioski:

  • Crowdfunding to forma finansowania projektów przez osoby prywatne za pośrednictwem specjalnych platform internetowych.
  • Istnieją różne rodzaje crowdfundingu: prywatny, biznesowy, inwestycyjny czy udziałowy.
  • Najpopularniejsze platformy to międzynarodowe Kickstarter i Indiegogo oraz polskie Zrzutka.pl i PolakPotrafi.
  • W Polsce rynek crowdfundingu intensywnie się rozwija - w 2021 roku przez Zrzutka.pl przeszło pół miliarda złotych.
  • Crowdfunding ma wady i zalety - daje szansę na zdobycie funduszy, ale wymaga dużego zaangażowania w promocję projektu.

Czym jest crowdfunding i jakie ma zastosowanie?

Crowdfunding, inaczej finansowanie społecznościowe, to metoda pozyskiwania środków finansowych od osób prywatnych za pośrednictwem specjalnych platform internetowych. Polega ona na tym, że pomysłodawca przedstawia swój projekt potencjalnym darczyńcom, a ci decydują się go wesprzeć finansowo.

Zakres zastosowań crowdfundingu jest bardzo szeroki. Może on służyć zarówno do realizacji celów prywatnych, np. sfinansowania wymarzonych wakacji, jak i biznesowych – poszukiwania kapitału na założenie firmy czy uruchomienie startupu. Crowdfunding wykorzystywany jest również do organizacji zbiórek charytatywnych, np. na leczenie konkretnych osób.

Kluczowe zalety crowdfundingu

Największą zaletą tej metody pozyskiwania funduszy jest jej powszechna dostępność. W zasadzie każdy może spróbować zebrać w ten sposób pieniądze na interesujący go cel. Ponadto, w porównaniu np. z kredytem bankowym, crowdfunding charakteryzuje się dużą elastycznością i brakiem formalności.

Z drugiej strony, aby odnieść sukces w crowdfundingu, trzeba poświęcić sporo wysiłku na promocję swojego projektu i przyciągnięcie jak największej liczby potencjalnych darczyńców. Bez tego ciężko będzie zebrać zakładaną kwotę.

Jakie są główne modele crowdfundingu?

Wyróżnia się cztery podstawowe modele, na jakich opierają się platformy crowdfundingowe. Są to:

  • model nagród – darczyńcy otrzymują nagrodę w postaci np. egzemplarza produktu, którego powstanie wspierają;
  • model udziałowy – darczyńcy obejmują udziały w finansowanym przedsięwzięciu;

Pozostałe dwa modele to crowdfunding oparty na pożyczkach społecznościowych oraz crowdfunding oparty na darowiznach bez żadnych gratyfikacji dla darczyńców.

Crowdfunding nagród vs crowdfunding udziałowy

Crowdfunding nagród sprawdza się szczególnie dobrze w przypadku projektów kreatywnych – filmów, płyt muzycznych, książek itp. Darczyńcy w zamian za wsparcie dostają możliwość jako pierwsi obejrzeć film, posłuchać albumu czy przeczytać książkę.

Z kolei model udziałowy jest często wykorzystywany przy finansowaniu startupów. Darczyńcy w zamian za wpłacone środki obejmują udziały w nowopowstającej firmie. Liczą wtedy na to, że w przyszłości przyniesie im to zyski z tytułu wzrostu wartości spółki.

Model crowdfundingu Zastosowanie
Model nagród Projekty kreatywne - filmy, muzyka itp.
Model udziałowy Finansowanie startupów

Czytaj więcej: PKO Bank Polski: Nowe subwencje finansowe dostępne od stycznia w Tarczy Finansowej PFR 2.0

Najpopularniejsze platformy crowdfundingowe

Do najpopularniejszych platform crowdfundingowych na świecie należą amerykańskie Kickstarter i Indiegogo. W Polsce rosnącą popularnością cieszą się serwisy PolakPotrafi, Wspieram Kulturę czy Zrzutka.pl.

Kickstarter powstał w 2009 r. i do tej pory umożliwił użytkownikom zebranie ponad 5 mld dolarów na realizację różnych projektów. Działa na zasadzie „wszystko albo nic” – jeśli w ciągu miesiąca nie uda się zebrać założonej kwoty, pieniądze wracają do darczyńców.

Z kolei Indiegogo, uruchomione w 2008 r., charakteryzuje większa elastyczność. Nawet jeśli nie uda się zgromadzić pełnej deklarowanej kwoty, to i tak zebrane środki trafiają do pomysłodawcy projektu.

Najpopularniejsze platformy crowdfundingowe na świecie, czyli Kickstarter i Indiegogo, różnią się zasadami działania. Kickstarter ma model „wszystko albo nic”, a Indiegogo pozwala na elastyczne finansowanie.

Polskie platformy crowdfundingowe

W Polsce coraz większą popularność zdobywa serwis PolakPotrafi.pl, na którym prezentowane są projekty z różnych dziedzin – od pomysłów biznesowych po akcje charytatywne. Tylko w 2021 r. użytkownicy PolakPotrafi zebrali ponad 385 tys. zł na realizację jednej ze zbiórek.

Z kolei platforma Wspieram Kulturę jak sama nazwa wskazuje specjalizuje się w projektach kulturalnych i twórczych. Można tam znaleźć m.in. zbiórki na wydanie książek, płyt czy nakręcenie seriali internetowych.

Statystyki rynku crowdfundingu w Polsce

Odkryj tajniki Crowdfundingu - jak zdefiniować i jakie platformy są dostępne

Polski rynek crowdfundingu dynamicznie się rozwija. W 2021 r. sama platforma Zrzutka.pl odnotowała wpłaty na poziomie 0,5 mld zł od początku swojego istnienia. Dla porównania, w latach 2014-17 średnie miesięczne obroty Zrzutki wynosiły 0,28 mln zł.

Z danych „Rzeczpospolitej” wynika również, że w Polsce najszybciej rozwijającym się segmentem jest finansowanie społecznościowe oparte na pożyczkach. Wartość tego rynku przekracza już 30 mln euro.

Rok Średnie miesięczne wpłaty na Zrzutka.pl (mln zł)
2014-2017 0,28
2021 60 razy więcej

Wady i zalety crowdfundingu

Decydując się na wykorzystanie crowdfundingu warto pamiętać zarówno o jego zaletach, jak i wadach, aby mieć realne oczekiwania.

Główne zalety to łatwa dostępność, elastyczność i względnie niskie koszty. Nie trzeba też spełniać tak rygorystycznych warunków jak przy staraniu się o kredyt w banku.

Do wad można zaliczyć przede wszystkim niepewność, czy uda się zebrać zakładaną kwotę. Powodzenie zbiórki zależy od zainteresowania projektem potencjalnych darczyńców i skuteczności działań promocyjnych. Ponadto, część platform pobiera prowizję od wpłat.

Crowdfunding a przepisy podatkowe

Crowdfunding wiąże się również z pewnymi konsekwencjami podatkowymi. Na przykład w modelu opartym na darowiznach trzeba liczyć się z podatkiem od spadków i darowizn. Z kolei przy modelu nagród i przy finansowaniu biznesowym mamy do czynienia raczej z umową sprzedaży, więc obowiązują inne zasady opodatkowania.

Przyszłość crowdfundingu

Biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój rynku crowdfundingu, wszystko wskazuje na to, że w najbliższej przyszłości popularność tej metody pozyskiwania kapitału będzie rosła. Dotyczy to zwłaszcza projektów biznesowych i startupów.

W Polsce ponadto szanse na dalszy wzrost mają przede wszystkim pożyczki społecznościowe. Rosnąca konkurencja wśród platform sprawia jednak, że dla sukcesu kluczowe będzie wyróżnienie się ciekawą ofertą i dotarcie do jak najszerszego grona potencjalnych „inwestorów”.

Najczęstsze pytania

Oto propozycja FAQ dotyczącego crowdfundingu:

Crowdfunding to rodzaj finansowania projektów przez osoby prywatne za pośrednictwem specjalnych platform internetowych. Osoba prosząca o pieniądze prezentuje pomysł na platformie, a osoby zainteresowane wpłacają dobrowolne datki na jego realizację.

Możliwości są bardzo szerokie - od prywatnych pomysłów (np. wymarzone wakacje) przez działalność charytatywną po projekty biznesowe (założenie startupu, zebranie kapitału na rozwój firmy).

Do głównych zalet można zaliczyć łatwą dostępność dla każdego z pomysłem, brak konieczności spełniania tak rygorystycznych warunków jak przy kredycie bankowym oraz możliwość pozyskania nawet sporych środków.

Kluczowe jest jak najszersze nagłośnienie swojego pomysłu i zainteresowanie nim jak największą liczbę potencjalnych darczyńców. Ważna jest kreatywna prezentacja projektu i dystrybucja informacji o zbiórce w mediach społecznościowych.

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Dom Freddiego Mercury'ego na sprzedaż. Właścicielka oczekuje wysokiej sumy
  2. Polskie miasta gotowe na KPO i konkretne inwestycje
  3. Niespodziewany obrót na konferencji Glapińskiego – ogromna zmiana na horyzoncie
  4. Niemieccy rolnicy kwestią granicy. Sytuacja polskich przedsiębiorców.
  5. Opłaty i długość trasy z Wrocławia do Krakowa. Ile kosztuje przejazd autostradą?
Autor Cecylia Rutkowska
Cecylia Rutkowska

Jestem ekonomistką, na blogu poruszam tematy związane z finansami osobistymi i inwestowaniem pieniędzy. Dzielę się praktycznymi poradami, analizuję sytuację gospodarczą.

Udostępnij post

Napisz komentarz

Polecane artykuły