CPK to projekt, który wzbudza wiele kontrowersji i dyskusji. Paweł Borys, prezes PFR, uważa jednak, że warto skupić się na zrozumieniu argumentów za jego realizacją. Według niego, CPK to nie tylko lotnisko, ale element całego systemu transportowego i logistycznego, który może mieć kluczowe znaczenie dla rozwoju Polski. Podkreśla, że każda tak duża inwestycja wymaga gruntownych analiz, ale bez niej trudno myśleć o awansie naszego kraju do ligi gospodarczej pierwszego wyboru. Zaznacza też, że CPK powinien być poza podziałami politycznymi, bo dotyczy strategicznych interesów państwa.
CPK to nie tylko lotnisko
Centralny Port Komunikacyjny to projekt, który budzi wiele kontrowersji. Często sprowadza się dyskusję jedynie do potrzeby budowy nowego dużego lotniska. Tymczasem CPK to znacznie więcej niż tylko port lotniczy. Jak podkreśla Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju, to element całego systemu transportowego i logistycznego naszego kraju.
Budowa nowoczesnego lotniska to oczywiście kluczowy element CPK. Jednak równie istotna jest rozbudowa sieci kolejowej, dróg szybkiego ruchu, a także terminali przeładunkowych i magazynów. Tylko wtedy możemy mówić o nowej jakości całego systemu logistycznego Polski. To z kolei przełoży się na większą konkurencyjność i atrakcyjność gospodarki dla inwestorów.
Dlatego nie należy patrzeć na CPK wyłącznie przez pryzmat budowy nowego lotniska. Trzeba spojrzeć szerzej i dostrzec potencjał tej inwestycji dla rozwoju całego kraju. Nowoczesny transport i logistyka to krwioobieg nowoczesnej gospodarki. I na tym powinna koncentrować się dyskusja wokół CPK.
Lotnisko hub - siła nowoczesnej gospodarki
Budowa nowego centralnego lotniska to element strategii, by Polska stała się regionalnym centrum logistycznym. Lotnisko z ambicjami bycia hubem przyciąga bowiem dodatkowy ruch cargo i pasażerów z innych krajów. To z kolei generuje wpływy dla gospodarki i budżetu państwa.
Dlatego patrzenie na CPK jako na kilka regionalnych portów lotniczych jest błędem. Tylko silne lotnisko centralne może pełnić funkcję hubu i stymulować rozwój całej gospodarki. Warto w tym kontekście spojrzeć na przykład branży e-commerce i produkcji zaawansowanych komponentów. Ich rozwój jest mocno uzależniony od nowoczesnej logistyki lotniczej.
Inwestycje muszą poprzedzać analizy
CPK to projekt, który ze względu na skalę i znaczenie dla gospodarki wymaga gruntownych analiz. Kluczowe jest solidne przygotowanie pod względem finansowym, środowiskowym i technicznym. Tego typu mega-inwestycje infrastrukturalne muszą być poprzedzone wnikliwą pracą analityczną.
Jak podkreśla Paweł Borys, dotychczas wykonano już bardzo dużo analiz, choć ich efekty nie są spektakularne i widoczne gołym okiem. Przygotowanie finansowe, środowiskowe, czy koncepcyjne to kluczowa i niewdzięczna praca, której nie należy bagatelizować. To fundament, na którym dopiero można zbudować całą inwestycję.
Dlatego krytyka CPK jako "projektu bez łopaty wbita w ziemię" jest chybiona. Każda mega-inwestycja, która ma powstać zgodnie ze sztuką budowlaną i w zaplanowanym budżecie, musi mieć najpierw mocne podwaliny analityczne. W innym przypadku ryzyko problemów i opóźnień jest ogromne. Przykładem niech będzie budowa lotniska w Berlinie.
Czytaj więcej: Premier tusk mówi o reformie finansowania funduszu kościelnego
Dlaczego CPK budzi kontrowersje polityczne
Zdaniem Pawła Borysa, CPK powinien być projektem ponadpartyjnym, ważnym z perspektywy strategicznych interesów państwa. Niestety w warunkach głębokiego konfliktu politycznego trudno o racjonalną debatę wokół takich przedsięwzięć. CPK stał się elementem sporu politycznego i kartą przetargową.
Tymczasem inwestycje o charakterze rozwojowym i cywilizacyjnym powinny być poza politycznym konfliktem. Ich horyzont czasowy wykracza poza kadencje rządów i sejmów. Potrzebne jest zatem ponadpartyjne porozumienie w kwestii strategicznych interesów państwa. Niestety na razie brakuje woli politycznej do budowania takiego konsensusu.
Inwestycje pokroju CPK powinny być poza politycznymi podziałami. To kwestia bezpieczeństwa i strategicznych interesów Polski.
Jest to tym bardziej niepokojące, że jak pokazuje dyskusja w mediach społecznościowych, spore poparcie dla CPK deklarują osoby o różnych poglądach politycznych. Widać zatem, że część społeczeństwa dojrzewa do myślenia w kategoriach strategicznych inwestycji, a nie tylko partykularnych interesów politycznych.
Społeczne poparcie dla wizji rozwoju
Dyskusja o CPK pokazuje, że w społeczeństwie jest zapotrzebowanie na wizję rozwojową kraju. Coraz więcej osób rozumie, że poza transferami socjalnymi potrzebne są inwestycje budujące potencjał gospodarczy Polski. Stąd poparcie dla takich projektów, jak CPK czy elektrownia jądrowa. To budujący sygnał, dający nadzieję na możliwość ponadpartyjnego porozumienia w kwestii rozwoju kraju.
Bezpieczeństwo kraju priorytetem
Według Pawła Borysa bezpieczeństwo Polski powinno być obecnie nadrzędnym celem. Tylko silna gospodarka i nowoczesna infrastruktura, w tym transportowa, dadzą Polsce środki na skuteczną obronność. Dlatego, mimo sporów politycznych, inwestycje takie jak CPK są konieczne. Muszą być elementem ponadpartyjnego konsensusu.
W obliczu zagrożenia ze strony Rosji kwestie bezpieczeństwa i siły militarnej Polski powinny być poza jakimikolwiek podziałami. Kluczowe inwestycje infrastrukturalne i gospodarcze trzeba zacząć postrzegać przez ten pryzmat. Ich celem jest zapewnienie środków na obronność i wzmocnienie pozycji naszego kraju.
Dlatego projekty takie jak CPK czy elektrownia jądrowa powinny być realizowane ponad podziałami politycznymi. Są one bowiem warunkiem zapewnienia Polsce bezpieczeństwa i samodzielności wobec zagrożeń geopolitycznych. Ta perspektywa powinna być wspólna dla całej klasy politycznej.
CPK szansą dla regionów Polski
CPK to projekt, który powinien zostać zrealizowany nie tylko ze względu na potrzeby centrum kraju. Nowoczesny transport szynowy do każdego większego miasta w Polsce to szansa dla regionów. Skrócenie czasu dojazdu zwiększy ich atrakcyjność dla inwestycji i osiedlania się ludności.
Obecnie | Po realizacji CPK |
Dojazd koleją z Rzeszowa do Warszawy - 5-6 godzin | Dojazd koleją z Rzeszowa do Warszawy - 2-3 godziny |
Słabe połączenia lotnicze regionów z resztą świata | Lotnicze połączenia cargo i pasażerskie z całym światem przez hub CPK |
Dzięki CPK regiony zyskają dostęp do nowoczesnej sieci transportowej - zarówno kolejowej, drogowej, jak i lotniczej. To z kolei może zmienić ich dotychczasową pozycję peryferyjną i stymulować rozwój społeczno-gospodarczy. Projekt ten jest zatem ważny nie tylko dla centrum kraju, ale i dla polskiej prowincji.
Podsumowanie
W artykule przedstawiono stanowisko Pawła Borysa w sprawie dyskusji wokół projektu CPK. Podkreśla on, że CPK to nie tylko lotnisko, ale cały system transportowy i logistyczny. Zaznacza, że inwestycja wymaga gruntownych analiz, które już trwają. Borys uważa, że CPK powinien być poza podziałami politycznymi, bo dotyczy strategicznych interesów państwa. Wskazuje też na znaczenie projektu dla regionów i dla wzmocnienia bezpieczeństwa kraju.
Podsumowując, według Pawła Borysa CPK to inwestycja kluczowa dla konkurencyjności polskiej gospodarki i powinna być realizowana mimo kontrowersji. Kluczowe są rzetelne analizy poprzedzające start projektu. CPK powinno być też elementem ponadpartyjnego konsensusu w kwestii strategicznych inwestycji.