Czy polska kolej szykuje coś zupełnie nowego? Wygląda na to, że już wkrótce będziemy mogli cieszyć się podróżowaniem najnowocześniejszymi pociągami o dużej prędkości. PKP Intercity zamierza ogłosić przetarg na nowe składy, które będą mogły rozwijać prędkość nawet do 250 km/h! To radykalna modernizacja taboru, która sprawi, że nasze podróże staną się znacznie szybsze i wygodniejsze.
Nowe pociągi z prędkością do 250 km/h dla PKP Intercity
Podróżowanie pociągami w Polsce wkrótce może stać się znacznie szybsze i bardziej komfortowe. PKP Intercity planuje radykalną modernizację swojej floty, zakupując nowe składy, które będą mogły rozwijać prędkość nawet do 250 km/h! To ogromna zmiana w porównaniu z obecnym taborem przewoźnika.
Plany zakupu zupełnie nowej generacji pociągów pasażerskich potwierdziły władze PKP Intercity. Prezes spółki, Janusz Malinowski, w rozmowie z PAP zdradził, że przetarg na zakup tych superszybkich składów ma zostać ogłoszony już jesienią tego roku.
Obecnie jedynymi pociągami w polskich kolejach przystosowanymi do prędkości 250 km/h są składy Pendolino, których PKP Intercity posiada zaledwie 20 sztuk. Nowe nowe pociągi mają znacząco zwiększyć możliwości i konkurencyjność polskiego przewoźnika na rynku.
Przetarg na szybkie składy ogłoszony jesienią tego roku
Jak przekazał Janusz Malinowski, prezes zarządu PKP Intercity, plany są już bardzo zaawansowane. Przetarg na zakup nowych, superszybkich pociągów pasażerskich ma zostać ogłoszony w tym roku, jesienią. Obecnie trwają ostatnie analizy, które pozwolą określić, ile dokładnie takich składów zostanie zakupionych.
Decyzja o priorytetowym rozpisaniu przetargu na zakup szybkich pociągów została podjęta w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku. Przewoźnik zdaje sobie sprawę, że rozwijanie prędkości do 250 km/h umożliwi znaczące skrócenie czasów przejazdu między miastami.
Dla podróżnych oznacza to oszczędność czasu i większy komfort podczas podróżowania na dłuższych trasach. PKP Intercity spodziewa się wzrostu zainteresowania pasażerów swoimi usługami po wdrożeniu do ruchu nowych, ultraszybkich składów.
- Szybkie składy w polskich kolejach to dotychczas nieliczna grupa Pendolino.
- Nowe pociągi mają zapewnić polskim pasażerom podróże na najwyższym poziomie.
- Modernizacja taboru zwiększy konkurencyjność PKP Intercity na rynku.
Czytaj więcej: Protest na granicy z Ukrainą: Sąd uchylił decyzję wójta w sprawie blokady
Priorytet dla pociągów z dużą prędkością, nie piętrowych
Wcześniejsze plany zakładały, że pierwszym dużym przetargiem na nowe pociągi dla PKP Intercity będzie ten na składy piętrowe. Jednak w obliczu rosnącego zapotrzebowania na skrócenie czasów przejazdu przewoźnik zmienił priorytety.
Jak tłumaczy Janusz Malinowski, najpierw zostaną zakupione składy przystosowane do szybkiej jazdy, bo rynek wręcz domaga się takich rozwiązań. Dopiero później PKP Intercity zajmie się pociągami piętrowym, pozwalającymi zwiększyć pojemność przewozową składów.
Trudno się temu dziwić - w świecie, gdzie czas stał się niezwykle cenny, a potrzeba szybkiej komunikacji wciąż rośnie, postawienie na maksymalną prędkość okazało się priorytetem numer jeden. PKP Intercity zdaje sobie sprawę, że musi nastawić się na jak najszybsze zreformowanie swojej oferty.
Plany zakupu ultraszybkich składów to ważny krok w tym kierunku. Pozostaje czekać na konkrety - zarówno dotyczące liczby zakupionych pociągów, jak i późniejsze terminy dostaw. Jednak już dziś można z optymizmem patrzeć na zbliżającą się modernizację polskich kolei.