News

Polacy rzucili się na podróże. Prezes TUI Poland: w rok zarobiliśmy za dwa-trzy lata

Autor Maciej Bąk
Maciej Bąk02.01.20247 min.
Polacy rzucili się na podróże. Prezes TUI Poland: w rok zarobiliśmy za dwa-trzy lata

Boom na podróżowanie w Polsce przyniósł rekordowe zyski biurom podróży. Prezes największego touroperatora TUI Poland przyznaje, że w ubiegłym roku zarobili tyle, co normalnie w ciągu 2-3 lat. Prognozy na przyszłość są optymistyczne, ale rynek turystyczny charakteryzuje się dużą konkurencyjnością i nieprzewidywalnością wyników finansowych. Mimo to, elastyczność biur podróży pozwala im przetrwać trudniejsze momenty.

Boom na wyjazdy Polaków

Mamy obecnie do czynienia z prawdziwym boomem na podróżowanie wśród Polaków. Popyt na wyjazdy turystyczne jest ogromny, znacznie większy niż się spodziewano - przyznaje Marcin Dymnicki, prezes największego biura podróży w Polsce, TUI Poland. Touroperator ma za sobą rekordowy pod względem zysków rok, w którym zarobił tyle, co normalnie w ciągu 2-3 lat.

Jeszcze 2-3 lata temu, gdy TUI stało się liderem branży turystycznej w Polsce, mówiono o nadpodaży ofert i zbyt niskich cenach. Obecnie rynek rośnie jeszcze szybciej - pojawili się nowi, agresywni gracze. Mimo to wszyscy są zadowoleni, bo osiągnięto rekordowe przychody i zyski.

Postpandemiczny boom

Obserwowany boom to bezpośrednia konsekwencja zniesienia pandemicznych ograniczeń. Polacy masowo ruszyli na wyjazdy, by nadrobić zaległości z ostatnich 2 lat. Pytanie, czy trend utrzyma się w kolejnych latach i czy branża turystyczna może liczyć na trwałą prosperity.

Rekordowe zyski biur podróży

Zarządzający biurami podróży nie ukrywają entuzjazmu i optymizmu. Sprzedaż rośnie w zawrotnym tempie, a wyniki finansowe biją historyczne rekordy. Sytuacja branży diametralnie zmieniła się w porównaniu z pandemicznym kryzysem sprzed kilkunastu miesięcy.

Niestety zyski biur podróży są mocno uzależnione od tak nieprzewidywalnych czynników jak kursy walut czy ceny paliw. Duża ich część w 2022 r. wynikała ze wzrostu wartości złotego względem euro i dolara. Trudno przewidzieć, czy tak korzystne uwarunkowania utrzymają się w kolejnych latach.

Nasza przeciętna marżowość to jakieś 3%. Z każdego tysiąca złotych, które zostawia u nas klient, przeciętnie tylko ok. 30 zł to nasz zysk.

- zauważa prezes TUI Poland. Taka niestabilność i wrażliwość na czynniki zewnętrzne to codzienność w turystyce.

Wpływ kursów walut na zyski

Aprecjacja złotego w 2022 r. była kluczowa dla rekordowych zysków biur podróży. Kalkulując ceny wycieczek na 2023 r. touroperatorzy zakładali znacznie gorsze uwarunkowania.

Czynnik Założenia przy kalkulacji cen Rzeczywistość w 2022
Kurs EUR/PLN 4,7 4,3-4,5
Cena ropy 90-100 USD 70-80 USD

Taka korzystna zmiana parametrów bezpośrednio wpłynęła na wyniki finansowe organizatorów turystyki.

Czytaj więcej: Alarmujące dane o stanie naszego budżetu. Ministerstwo Finansów zaskakuje!

Prognozy na przyszłość branży turystycznej

Patrząc na wysoką sprzedaż wycieczek na 2024 r. nie powinno dziwić, że branża turystyczna pozostaje w euforii. Zakłada się utrzymanie wysokiego popytu w kolejnych latach. Jednak czy rzeczywiście możemy mówić o trwałym boomie na wyjazdy?

Z jednej strony rośnie siła nabywcza i aspiracje Polaków do podróżowania. Jednak konkurencyjność rynku i niestabilność branży każą zachować rozwagę w prognozach.

Kluczowe będzie tempo wzrostu płac w Polsce. Jeśli nastąpi zbyt gwałtowny wzrost podaży ofert wycieczkowych, może dojść do nierównowagi i intensywnej wojny cenowej między touroperatorami.

Konkurencyjność rynku turystycznego w Polsce

Polacy rzucili się na podróże. Prezes TUI Poland: w rok zarobiliśmy za dwa-trzy lata

Polski rynek turystyki wyjazdowej cechuje się bardzo wysoką konkurencyjnością. Wejście w ten biznes i zaoferowanie wycieczek nie nastręcza większych trudności. Stąd duża podatność na wojny cenowe i nadpodaż.

Jak zauważa prezes TUI Poland, cytując klasyka zarządzania M.E. Portera:

W takiej branży nie jest łatwo zarabiać, a na ponadprzeciętne zyski w długim okresie nie ma co liczyć.

Co więcej, touroperatorzy oferują w znacznej mierze ten sam produkt - lot plus hotel. Konkurują głównie ceną i drobnymi dodatkami. A przy marży rzędu 3% trudno o bufor bezpieczeństwa.

Nowi gracze na rynku

Sytuację komplikują nowi, ambitni organizatorzy turystyki, dysponujący własnymi liniami lotniczymi. Zwiększają konkurencję cenową i tempa wzrostu podaży.

W tych warunkach najważniejsza jest elastyczność i umiejętność dostosowania się do zmiennych realiów rynkowych.

Nieprzewidywalność wyników finansowych

Mimo optymistycznych perspektyw całej branży, poszczególne biura podróży nie mogą być pewne utrzymania dobrej koniunktury i wysokich zysków. Niestabilność rynku turystycznego każe zachować rozwagę.

Kluczowe czynniki wpływające na dynamikę popytu i zyskowność firm turystycznych są nieprzewidywalne. Mowa tu o takich elementach jak:

  • kursy walut (w tym EUR/PLN i USD/PLN),
  • globalne ceny surowców energetycznych,
  • realne wynagrodzenia i siła nabywcza społeczeństwa.

Dodatkowo branża turystyczna cechuje się sezonowością i jest mocniej dotknięta przez każdą recesję czy dekoniunkturę.

W tak dynamicznym otoczeniu trudno o stabilne wyniki finansowe. Przykład rekordowego 2022 r. nie musi się powtórzyć za rok czy dwa lata.

Elastyczność biur podróży kluczem do przetrwania

Mimo wysokiego ryzyka niestabilności, branża turystyczna ma pewien atut. Jest nim wysoka elastyczność kosztów i łatwość dostosowania podaży do popytu.

W odróżnieniu np. od producentów, biura podróży nie posiadają rozbudowanych aktywów, fabryk, centrów dystrybucji. Ich koszty stałe są niewielkie. Stąd w razie gorszej koniunktury lub zbyt dużej podaży łatwo ograniczyć ofertę i podnieść ceny.

Jak podsumowuje prezes Dymnicki, branża turystyczna działa trochę jak rolnictwo. Gdy zbiory są obfite, ceny spadają. Wówczas rolnicy zmniejszają obsiew powierzchni upraw, co podnosi ceny plonów w kolejnym sezonie.

Podobną elastycznością i zdolnością adaptacji do realiów rynkowych muszą się wykazać organizatorzy turystyki. To klucz do przetrwania w tak konkurencyjnym i niestabilnym sektorze gospodarki.

Podsumowanie

W artykule omówiono obecną sytuację na polskim rynku turystycznym, który przeżywa boom na wyjazdy po pandemicznych ograniczeniach. Popyt jest rekordowy, a touroperatorzy notują najwyższe w historii zyski. Jednak ze względu na dużą konkurencyjność branży i niestabilność czynników wpływających na wyniki finansowe, trudno przewidzieć czy wysoka prosperity utrzyma się w długim terminie.

Kluczowe będą: tempo wzrostu wynagrodzeń w Polsce, kształtowanie się kursów walut (EUR/PLN, USD/PLN) i cen surowców energetycznych. Jeśli podaż ofert turystycznych będzie rosła szybciej niż siła nabywcza Polaków, może dojść do nadpodaży i wojen cenowych, które obniżą zyskowność touroperatorów.

Dużym atutem branży turystycznej jest jednak elastyczność i niewielkie koszty stałe. Dzięki temu biura podróży mogą szybko reagować na zmiany popytu lub sytuacji rynkowej - zmniejszając lub zwiększając podaż ofert i dostosowując ceny. To pozwala im przetrwać w tak zmiennym sektorze gospodarki jak turystyka.

Podsumowując, rok 2022 był rekordowy dla branży, jednak powtórzenie tak spektakularnych wyników finansowych w kolejnych latach stoi pod znakiem zapytania. Touroperatorzy muszą wykazać się elastycznością, aby utrzymywać rentowny biznes mimo wahań koniunktury.

Oceń artykuł

rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 5.00 Liczba głosów: 1

5 Podobnych Artykułów:

  1. Studia już nie są potrzebne? Czy to prawda?
  2. Przyszłość polskiej gospodarki: Kongres 3W o wodzie, wodór, węglu
  3. Niespodziewany Zwrot Akcji na Konferencji Adama Glapińskiego - Musisz to Zobaczyć
  4. Gdzie w Sejmie zdeponować broń palną według Brauna
  5. Opłaty i długość trasy z Wrocławia do Krakowa. Ile kosztuje przejazd autostradą?
Autor Maciej Bąk
Maciej Bąk

Interesuję się rynkami finansowymi i inwestowaniem. Prowadzę blog, na którym publikuję porady z zakresu oszczędzania, lokowania kapitału, zarządzania budżetem domowym. Dzielę się swoją wiedzą.

Udostępnij post

Napisz komentarz

Polecane artykuły

Tajemnica walut w Polsce ujawniona?
NewsTajemnica walut w Polsce ujawniona?

Walut nigdy więcej źle nie wymienisz! Poznaj prawdę na temat oszukańczych praktyk kantorów, naucz się właściwie przeliczać kursy i zabezpiecz się przed oszustwami. Przestrogi ekspertów dla bezpiecznej wymiany walut.