Polska awansowała na drugie miejsce pod względem eksportu do Niemiec, wyprzedzając dotychczasowego lidera - Holandię. Stało się to możliwe dzięki utrzymaniu wysokiego tempa wzrostu naszego eksportu pomimo spowolnienia gospodarczego u naszego zachodniego sąsiada. Kluczowe znaczenie miał tutaj dynamiczny rozwój polskiego przemysłu motoryzacyjnego i produkcji akumulatorów do samochodów elektrycznych. Dodatkowym czynnikiem wspierającym był znaczący spadek cen gazu w Europie.
Eksport motoryzacyjny ratuje polską gospodarkę
Polski przemysł motoryzacyjny od lat jest jedną z kluczowych gałęzi naszej gospodarki. Produkcja części i podzespołów dla największych koncernów motoryzacyjnych Europy sprawia, że jesteśmy atrakcyjnym partnerem handlowym dla naszych zachodnich sąsiadów.
Wciąż rosnący eksport do Niemiec w dużej mierze opiera się właśnie na dostawach komponentów i akcesoriów samochodowych z polskich fabryk działających na potrzeby niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego. Utrzymanie wysokiego tempa wzrostu polskiego eksportu przez większość 2022 roku pozwoliło złagodzić skutki spowolnienia gospodarczego u naszego najważniejszego partnera handlowego.
Wzrost produkcji mimo epidemii i wojny
Mijający rok był niezwykle trudny dla europejskiej gospodarki. Pandemia, a później wybuch wojny w Ukrainie, zachwiały łańcuchami dostaw i doprowadziły do globalnego kryzysu. Jednak polski przemysł motoryzacyjny zdołał utrzymać wysoką dynamikę produkcji, co przełożyło się na zwiększenie eksportu do Niemiec.
Wpływ na to miało kilka czynników. Po pierwsze, wcześniejsze inwestycje zagranicznych koncernów w rozbudowę możliwości produkcyjnych ich fabryk w Polsce. Po drugie, elastyczność i mobilizacja polskich pracowników, którzy mimo trudności zapewnili ciągłość dostaw. I wreszcie optymalizacja procesów logistycznych, która umożliwiła szybkie dostosowanie się do zmiennych warunków rynkowych.
Silny wzrost eksportu do Niemiec pomimo kryzysu
Ogólny import Niemiec zmniejszył się w 2022 roku o 12%. Jednak eksport polskiego przemysłu motoryzacyjnego do naszego zachodniego sąsiada odnotował zaledwie niewielki spadek w ostatnich miesiącach. W skali całego roku odnotowano natomiast wzrost o 2,6%.
Świadczy to o sile i stabilności powiązań handlowych między Polską a Niemcami w tym strategicznym sektorze. Utrzymanie wysokiego tempa dostaw komponentów z polskich fabryk było możliwe dzięki wcześniejszym inwestycjom, które zwiększyły możliwości produkcyjne oraz elastyczności polskich pracowników.
Eksport ogółem z Polski do Niemiec | -2,5% (listopad 2022 vs 2021) |
Eksport motoryzacyjny z Polski do Niemiec | +2,6% (2022 vs 2021) |
Jak widać na tle 12% spadku globalnego importu Niemiec, wynik polskiego przemysłu motoryzacyjnego jest naprawdę imponujący. Utrzymanie wysokich obrotów handlowych w tej branży złagodziło skutki spowolnienia gospodarczego u naszego zachodniego sąsiada dla polskiej gospodarki.
Czytaj więcej: Przerwa od składek ZUS dla przedsiębiorców zapowiedziana przez ministra rozwoju
Polska wyprzedza Holandię pod względem eksportu do Niemiec
Dynamiczny rozwój polskiego przemysłu motoryzacyjnego zaowocował umocnieniem pozycji Polski jako kluczowego partnera handlowego Niemiec. Jeszcze do niedawna liderem rankingu była Holandia, jednak jej eksport do Niemiec zmalał w 2022 roku o 14%.
Tymczasem dzięki utrzymaniu wysokiej dynamiki dostaw, Polska awansowała w tym zestawieniu na drugą pozycję, zaraz za Chinami. Jeśli obecne trendy się utrzymają, być może wkrótce przegonimy także Państwo Środka i zostaniemy największym eksporterem do Niemiec.
- Eksport Holandii do Niemiec spadł o 14% rdr
- Eksport Chin do Niemiec spadł o 20% rdr
- Eksport Polski do Niemiec wzrósł o 2,6% rdr
Sukces polskiego przemysłu motoryzacyjnego w dużej mierze zaważył na tak znaczącej poprawie pozycji naszego kraju w handlu zagranicznym Niemiec. Utrzymanie silnych powiązań z największą gospodarką Europy jest kluczowe dla dalszego, zrównoważonego rozwoju polskiej gospodarki.
Sukces polskiego przemysłu motoryzacyjnego
Dynamiczny rozwój polskiego przemysłu motoryzacyjnego i wzrost jego znaczenia jako partnera niemieckich koncernów to efekt wieloletnich inwestycji i strategicznych decyzji.
Polska stałą się atrakcyjną lokalizacją dla fabryk motoryzacyjnych dzięki stabilności politycznej i gospodarczej, przystępnym kosztom pracy oraz dobrze wykwalifikowanej kadrze inżynierów i techników. Zagraniczni inwestorzy dostrzegli potencjał Polski i zdecydowali się tu ulokować swoje fabryki, rozbudowując je w kolejnych latach.
Efektem tego jest silna obecnie pozycja Polski w europejskim przemyśle motoryzacyjnym i rola lidera w dostawach komponentów do niemieckich fabryk. Sukces ten zawdzięczamy zarówno wcześniejszym decyzjom inwestycyjnym, jak i ciężkiej pracy polskich inżynierów i robotników na przestrzeni ostatnich dekad.
Produkcja akumulatorów do samochodów elektrycznych rośnie
Jednym z motorów napędowych rozwoju polskiego przemysłu motoryzacyjnego jest produkcja akumulatorów i komponentów do samochodów elektrycznych. Już teraz w Polsce działają fabryki takich gigantów jak LG Energy Solution czy Samsung SDI.
Rosnący udział pojazdów elektrycznych w rynku sprawia, że zapotrzebowanie na akumulatory będzie w najbliższych latach gwałtownie rosło. Polska ze swoją stabilnością polityczną, dobrze wykształconymi kadrami inżynierów oraz atrakcyjnymi kosztami pracy ma wszelkie atuty, by umocnić swoją pozycję lidera w tej perspektywicznej branży.
Możemy się spodziewać dalszych inwestycji ze strony światowych koncernów i globalnych marek motoryzacyjnych. Przełoży się to zarówno na nowe miejsca pracy w kraju, jak i umocnienie pozycji Polski jako strategicznego partnera Niemiec i Europy w zakresie elektromobilności.
Spadek cen gazu w Europie wspiera polski eksport
Jednym z czynników, który pozytywnie wpłynął na polski eksport w ostatnich miesiącach był znaczący spadek cen gazu w Europie. Jeszcze w sierpniu 2022 roku ceny gazu osiągały rekordowe poziomy, sięgając 345 euro za megawatogodzinę.
Obecnie, dzięki zwiększeniu dostaw LNG m.in. z USA i zapełnianiu europejskich magazynów, ceny gazu spadły już poniżej 30 euro za MWh. Tania energia poprawia konkurencyjność europejskiego (w tym polskiego) przemysłu i ułatwia eksport. Prognozy wskazują, że w nadchodzących miesiącach ceny gazu jeszcze spadną, co dodatkowo wzmocni pozycję polskich producentów.
Obecny poziom cen gazu zdecydowanie poprawia konkurencyjność kosztową polskiego przemysłu motoryzacyjnego i ułatwia zwiększanie ekspotu do Niemiec. Im niższe ceny energii, tym lepiej dla polskiej gospodarki.
Niskie ceny surowców energetycznych to dobra wiadomość zarówno dla producentów, jak i konsumentów. Oznaczają niższe koszty funkcjonowania fabryk, a tym samym bardziej konkurencyjne ceny ich produktów. Tym samym polscy eksporterzy zyskują przewagę nad producentami z krajów o wyższych cenach energii, a ich wyroby stają się jeszcze bardziej atrakcyjne dla odbiorców zagranicznych.
Podsumowanie
W artykule omówiono kluczową rolę polskiego przemysłu motoryzacyjnego w utrzymaniu wysokiej dynamiki eksportu do Niemiec. Mimo trudnych warunków gospodarczych związanych z pandemią i wojną, sektor ten zanotował wzrost na poziomie 2,6%. Stało się tak dzięki wcześniejszym inwestycjom, elastyczności pracowników oraz optymalizacji procesów logistycznych.
Zwrócono również uwagę na awans Polski na drugie miejsce, po Chinach, wśród głównych eksporterów do Niemiec. Prześcignęliśmy tym samym dotychczasowego lidera - Holandię. Umocnienie pozycji naszego kraju to przede wszystkim zasługa rozwoju sektora motoryzacyjnego, który pozostał stabilnym dostawcą komponentów dla niemieckiego przemysłu.
Podkreślono sukces polskiego przemysłu motoryzacyjnego, który zawdzięczamy zarówno wcześniejszym decyzjom inwestycyjnym globalnych koncernów, jak i ciężkiej pracy polskich pracowników. To fundament, na którym budujemy pozycję lidera w produkcji akumulatorów do samochodów elektrycznych.
Na koniec zwrócono uwagę na pozytywny wpływ obniżenia cen gazu w Europie, który poprawia konkurencyjność kosztową polskich producentów i stanowi dodatkowe wsparcie dla wzrostu naszego eksportu.