News

Szokujący cyberatak na kolej: branża w nieoczekiwanym wstrząsie

Autor Bartosz Antoniak
Bartosz Antoniak07.12.20236 min.
Szokujący cyberatak na kolej: branża w nieoczekiwanym wstrząsie

Szokujące informacje dotyczące polskiej branży kolejowej ujawnił zespół hakerów Dragon Sector. Według nich, producent pociągów Newag celowo sabotował oprogramowanie własnych pojazdów, aby zmusić operatorów do korzystania z droższych usług serwisowych firmy. Kilkadziesiąt pociągów Impuls było uziemionych z powodu tajemniczych awarii. Newag wszystkiemu zaprzecza i oskarża konkurencję o sabotaż. Branża jest w szoku z powodu tych rewelacji.

Kluczowe wnioski:
  • Hakerzy Dragon Sector odblokowali już około 30 uziemionych pociągów Impuls i nadal otrzymują zlecenia.
  • Newag oskarżany jest o celowe wprowadzanie wadliwego oprogramowania, aby zmusić operatorów do droższego serwisu.
  • Producent kategorycznie zaprzecza tym zarzutom i twierdzi, że to konkurencja ingerowała w oprogramowanie.
  • Branża jest w szoku, bo nikt nie może uwierzyć, by Newag zaryzykował reputację dla zysku.
  • Sprawa została zgłoszona służbom, w tym ABW i SKW ze względu na cyberbezpieczeństwo.

Hakerzy z Dragon Sector odszyfrowali tajemnicę polskich pociągów Newagu

Polscy hakerzy z grupy Dragon Sector dokonali zaskakującego odkrycia. Otóż wezwani zostali na pomoc przez firmę serwisującą tabor kolejowy, aby uruchomić uziemione od dłuższego czasu pociągi serii Impuls produkowane przez Newaga. Okazało się, że przyczyną tajemniczych awarii był sabotaż w oprogramowaniu sterującym pojazdami.

Specjaliści IT wnikliwie przeanalizowali system i doszli do wniosku, że ktoś celowo wprowadził wartości powodujące blokady. Ich zdaniem stał za tym sam Newag, który w ten sposób chciał zmusić operatorów do korzystania z droższego serwisu technicznego oferowanego przez firmę.

Producent kategorycznie zaprzecza oskarżeniom

Newag od razu zdecydowanie zaprzeczył tym rewelacjom. Prezes firmy oświadczył, że to oszczerstwo i teoria spiskowa stworzona przez niezadowoloną konkurencję. Jego zdaniem za usterki odpowiadają firmy serwisujące tabor, które nie potrafiły sobie poradzić z nowoczesnymi pojazdami.

Newag zasugerował nawet, że to być może konkurencja specjalnie ingerowała w oprogramowanie Impulsów, a oskarżenia mają na celu zdyskredytowanie producenta. Sprawa została zgłoszona m.in. do ABW jako podejrzenie ataku na polski system kolejowy.

Kilkadziesiąt pociągów Impuls zostało celowo wyłączonych

Jak ustalił zespół Dragon Sector, Newag miał wprowadzić do systemu sterującego blokady uruchamiające się automatycznie po 10 dniach postoju pociągu w warsztacie konkurencyjnym. Dzięki temu, gdy pojazdy trafiały z powrotem do serwisu oferowanego przez producenta, nagle znów zaczynały działać.

Tego typu sabotaż spowodował, że kilkadziesiąt pociągów Impuls było przez długi czas unieruchomionych z powodu tajemniczych usterek. Firmy serwisujące musiały płacić wysokie kary umowne, a przewoźnicy i pasażerowie odczuli braki taboru.

Hakerzy do tej pory odblokowali już około 30 zablokowanych Impulsów i cały czas otrzymują nowe zlecenia od rozpaczonych operatorów. Szacują, że Newag mógł w ten sposób spowodować straty sięgające kilkudziesięciu milionów złotych.

Nie wyobrażam sobie, żeby producent o takiej sile rynkowej zaryzykował reputację dla zysku. Pracuję w tej branży 12 lat i nigdy nie spotkałem się z czymś takim. To może oznaczać ogromne problemy dla Newagu jeśli okaże się to prawdą – mówi ekspert z Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei.

Czytaj więcej: Rewolucja w lombardach: pożyczki pod zastaw w nowej odsłonie

Branża kolejowa w szoku. Kto odpowiada za "awarie"?

Cała polska branża kolejowa jest w szoku po tych rewelacjach. Nikt nie może uwierzyć, że uznany producent świadomie zaryzykowałby swoją reputację dla stosunkowo niewielkiego zysku. Przykłady z przeszłości pokazują, że łatka "awaryjności" bardzo mocno uderza w zaufanie klientów.

Strona Stanowisko
Hakerzy i serwisanci Sabotaż oprogramowania przez Newag
Newag Oskarżenia to teoria spiskowa
Branża Szok i niedowierzanie

Na obecnym etapie trudno jednoznacznie stwierdzić, kto faktycznie odpowiada za tajemnicze "awarie", które sparaliżowały ruch kilkudziesięciu nowoczesnych pociągów Impuls. Niewykluczone, że prawda leży gdzieś pośrodku.

Niezależnie od wyników śledztwa, cała branża liczy na jak najszybsze wyjaśnienie sprawy, która może mieć kluczowe znaczenie dla jej przyszłości i zaufania pasażerów.

Przewoźnicy i pasażerowie w nieoczekiwanym kryzysie

Szokujący cyberatak na kolej: branża w nieoczekiwanym wstrząsie

Bez względu na to, kto stoi za domniemanym sabotażem, to przewoźnicy i pasażerowie najbardziej ucierpieli w tej niespodziewanej sytuacji. Przez blokady w oprogramowaniu, na tory nie mogły wrócić nowoczesne pociągi serii Impuls.

Zamiast nich musiano uruchamiać starsze, mniej komfortowe składy. Pojawiły się też utrudnienia w kursowaniu pociągów i większe obłożenie. Straty związane z karami umownymi, utraconymi przychodami i kosztami obsługi kryzysu mogą być ogromne w skali całej branży.

Kilkudziesięciu pasażerów odczuło te problemy na własnej skórze. Część z nich zniechęcona całą sytuacją, być może na zawsze zrezygnuje z podróżowania koleją. Dlatego tak ważne jest jak najszybsze wyjaśnienie afery z sabotażem systemów sterujących polskich pociągów Impuls.

  • Utrudnienia w kursowaniu pociągów przez blokady
  • Starszy tabor zastępczy zamiast nowych Impulsów

Tylko pełne wyjaśnienie sprawy i wyciągnięcie konsekwencji wobec winnych pozwoli odbudować zaufanie klientów i wrócić do normalności. Inaczej cała branża kolejowa może ponieść gigantyczne straty wizerunkowe i finansowe z powodu tej niespodziewanej afery.

Podsumowanie

Przeczytałem bardzo interesujący artykuł na temat szokującego odkrycia polskich hakerów z grupy Dragon Sector. Otóż zostali oni wezwani do odblokowania tajemniczo uziemionych pociągów Impuls od producenta Newag. Okazało się, że przyczyną był celowy sabotaż oprogramowania sterującego pojazdami. Według specjalistów IT, sam Newag introdukował wartości powodujące awarie, aby wymusić na operatorach droższy serwis techniczny. Producent kategorycznie temu zaprzecza.

Z artykułu dowiedziałem się, że problem dotknął kilkudziesięciu nowoczesnych pociągów Impuls, które były unieruchomione przez długi czas. Według hakerów, Newag specjalnie zaprogramował blokady uruchamiające się po 10 dniach postoju u konkurencji. Cała polska branża kolejowa jest w szoku z powodu tych rewelacji. Nikt nie może uwierzyć, że znany producent posunąłby się do czegoś takiego.

Najbardziej poszkodowani zostali przewoźnicy i pasażerowie. Przez uziemienie nowoczesnych Impulsów, musiano uruchamiać starszy tabor zastępczy. Pojawiły się też utrudnienia w kursowaniu pociągów. Straty mogą być ogromne. Tylko szybkie wyjaśnienie sprawy pozwoli odbudować zaufanie klientów. Inaczej branża poniesie gigantyczne konsekwencje tej afery.

Podsumowując, artykuł wskazuje na potencjalnie wielką aferę korupcyjną z udziałem czołowego producenta taboru kolejowego w Polsce. Rewelacje te muszą zostać szybko zweryfikowane, a winni surowo ukarani. Inaczej branża kolejowa może na długie lata stracić zaufanie klientów, co będzie miało opłakane skutki dla jej przyszłości.

Oceń artykuł

rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 5.00 Liczba głosów: 1

5 Podobnych Artykułów:

  1. Studia już nie są potrzebne? Czy to prawda?
  2. Polskie miasta gotowe na KPO i konkretne inwestycje
  3. Niespodziewany obrót na konferencji Glapińskiego – ogromna zmiana na horyzoncie
  4. Gdzie w Sejmie zdeponować broń palną według Brauna
  5. Opłaty i długość trasy z Wrocławia do Krakowa. Ile kosztuje przejazd autostradą?
Autor Bartosz Antoniak
Bartosz Antoniak

Jestem redaktorem bloga SEPA Polska. Na łamach naszego bloga staram się przybliżyć czytelnikom ideę jednolitego obszaru płatności w euro (SEPA), z której korzystają setki milionów obywateli i przedsiębiorstw w Europie. Dzielę się moją wiedzą na temat funkcjonowania systemu SEPA, wyjaśniam korzyści płynące z ujednolicenia standardów, procedur i infrastruktury płatniczej. Omawiam praktyczne aspekty dokonywania szybkich przelewów SEPA oraz rozliczania transakcji w euro. Zapraszam do lektury moich artykułów, w których w przystępny sposób wyjaśniam zawiłości systemu płatności SEPA. Liczę, że dzięki mojemu blogowi coraz więcej osób w Polsce pozna i doceni udogodnienia, jakie niesie ze sobą uczestnictwo w SEPA.

Udostępnij post

Napisz komentarz

Polecane artykuły

Tajemnica walut w Polsce ujawniona?
NewsTajemnica walut w Polsce ujawniona?

Walut nigdy więcej źle nie wymienisz! Poznaj prawdę na temat oszukańczych praktyk kantorów, naucz się właściwie przeliczać kursy i zabezpiecz się przed oszustwami. Przestrogi ekspertów dla bezpiecznej wymiany walut.