News

UOKiK sprawdza Urodzinową promocję Wizz Air w kwestii zgodności z prawem

Autor Cecylia Rutkowska
Cecylia Rutkowska22.01.20248 min.
UOKiK sprawdza Urodzinową promocję Wizz Air w kwestii zgodności z prawem

Wizz Air świętował swoje urodziny specjalną promocją na bilety w cenie 35 zł. Jednak Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił przyjrzeć się jej bliżej i sprawdzić, czy przewoźnik nie naruszył praw konsumentów. Wielu klientów skarży się bowiem, że ich rezerwacje zostały anulowane, a Wizz Air tłumaczy się błędem technicznym. Tymczasem promocja była szeroko reklamowana, więc konsumenci mieli prawo oczekiwać, że oferta jest rzetelna. Sprawą zajmie się teraz UOKiK, a jeśli okaże się, że doszło do naruszeń, to Wizz Airowi grożą dotkliwe kary finansowe.

Wizz Air świętował promocją - UOKiK bada zgodność z prawem

Wizz Air z okazji swoich urodzin zorganizował specjalną promocję, w ramach której oferował bilety w cenie 35 zł do dowolnego miejsca. Promocja spotkała się z dużym zainteresowaniem klientów, ale teraz przypatruje się jej bacznie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK poinformował, że bada, czy promocja urodzinowa Wizz Aira nie naruszała zbiorowych interesów konsumentów. Spółce grozi za to kara sięgająca nawet 10% rocznego obrotu. Chodzi przede wszystkim o liczne skargi klientów, którym anulowano rezerwacje biletów lub nie mogli z nich skorzystać.

Awaria systemu czy celowe działanie?

Wizz Air tłumaczył się błędem technicznym i zapewniał o zwrocie pieniędzy za anulowane rezerwacje. Jednak według UOKiK mogło to być celowe działanie, mające na celu przyciągniecie jak największej liczby klientów promocją, a następnie wycofanie się z zobowiązań pod byle pretekstem.

Tymczasem promocja była szeroko reklamowana w wielu kanałach komunikacji Wizz Aira - banner na stronie, newsletter, media społecznościowe. Konsumenci mieli więc prawo oczekiwać, że jest to rzetelna i niewprowadzająca w błąd oferta.

Klienci skarżą się na anulowanie biletów przez Wizz Air

Jak podaje UOKiK, otrzymał liczne skargi od klientów Wizz Aira, którym anulowano zakupione bilety lub którzy nie mogli z nich skorzystać. Konsumenci zarzucają przewoźnikowi, że ten powołuje się na awarię systemu, podczas gdy wcześniej namawiał do skorzystania z promocji.

Linie lotnicze tłumaczą się awarią systemu, mimo że namawiały cały dzień by skorzystać z ich promocji - skarżą się klienci

Zdaniem UOKiK mogło więc dojść do wprowadzenia klientów w błąd i naruszenia ich praw jako konsumentów. Dlatego urząd postawił Wizz Airowi zarzuty naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Spółce grozi za to kara finansowa sięgająca 10% rocznych obrotów.

Część klientów zmuszona do rezygnacji

Jak wynika z ustaleń UOKiK, Wizz Air anulował umowy zakupu biletów zaraz po dokonaniu transakcji, powołując się na błąd techniczny. Tylko nieliczne bilety na loty w ciągu 72 godzin od zakupu zostały utrzymane w mocy.

W efekcie większość klientów, którzy kupili bilety w promocyjnej cenie 35 zł, musiała z nich zrezygnować. Dla wielu z nich było to bolesne rozczarowanie po tym, jak uwierzyli w atrakcyjną ofertę promocyjną Wizz Aira z okazji jego urodzin.

Czytaj więcej: Czy Tusk zaskoczył banki nowym podatkiem?

Czy awaria systemu Wizz Air była tylko pretekstem?

Wizz Air tłumaczy masowe anulowanie biletów zakupionych w promocyjnej cenie 35 zł błędem technicznym. Jednak UOKiK podejrzewa, że mogła to być tylko wymówka, aby wycofać się z nieopłacalnej promocji kosztem klientów.

Zwłaszcza, że jak wynika z ustaleń urzędu, cena 35 zł nie odbiegała specjalnie od stawek w innych promocjach organizowanych przez Wizz Aira (np. 39 zł za bilet w dwie strony). Wizz Air mógł więc perfekcyjnie przewidzieć zainteresowanie klientów daną ofertą i jej koszty.

Data promocji urodzinowej Wizz Aira 18 maja 2023 r.
Cena promocyjna biletu 35 zł
Zwyczajna cena promocyjna u Wizz Aira 39 zł (bilet w dwie strony)

Dlatego zdaniem Urzędu awaria systemu była najprawdopodobniej tylko pretekstem, aby wycofać się z promocji, gdy okazała się zbyt popularna wśród klientów. Teraz przewoźnik musi liczyć się z konsekwencjami takiego działania, jak np. kara finansowa nakładana przez UOKiK.

Wizz Air grozi kara za naruszenie praw konsumentów

UOKiK sprawdza Urodzinową promocję Wizz Air w kwestii zgodności z prawem

Jak już informowaliśmy, prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił Wizz Airowi zarzuty naruszenia zbiorowych interesów konsumentów w związku z kontrowersyjną promocją urodzinową. Przewoźnikowi grozi za to surowa kara finansowa.

Jeśli potwierdzą się zarzuty urzędu, Wizz Air będzie musiał zapłacić karę w wysokości do 10% rocznego obrotu. Stanowiłoby to bardzo bolesną finansowo konsekwencję dla linii lotniczych. Byłaby to zarazem wyraźna przestroga dla innych firm przed podobnymi praktykami kosztem konsumentów.

Co istotne, nie jest to jedyne postępowanie UOKiK przeciwko Wizz Airowi. Toczy się także sprawa w kwestii zapisów umownych dotyczących zwrotu niektórych opłat, które również budzą wątpliwości urzędu.

Dodatkowe postępowanie UOKiK przeciw Wizz Airowi

Sprawa promocji urodzinowej Wizz Aira to nie jedyne podejrzane działanie linii lotniczych, którym przygląda się UOKiK. Równolegle toczy się bowiem postępowanie w sprawie klauzul umownych dotyczących zwrotu opłat dodatkowych w niektórych przypadkach.

Chodzi przede wszystkim o opłatę 58 zł od osoby za usługę "Elastyczny towarzysz podróży", w ramach której można było rezerwować bilety bez podawania nazwisk. Jak informują konsumenci, Wizz Air nie zwracał tej opłaty, gdy odwoływał lot.

Zdaniem UOKiK przewoźnik nadal stosuje w umowach zapisy pozwalające uzależniać zwrot opłat od spełnienia dodatkowych warunków lub złożenia wniosku przez klienta. Tymczasem zwrot pieniędzy za niezrealizowaną z winy linii lotniczych usługę powinien następować automatycznie.

Wizz Air zmienia umowy, ale nie eliminuje wątpliwości

Wizz Air deklaruje wprawdzie, że zmienił kwestionowane zapisy umowne. Jednak w ocenie UOKiK wprowadzone modyfikacje wciąż nie rozwiewają wątpliwości co do ochrony praw konsumentów.

Dlatego trwające postępowanie w tej sprawie również może zakończyć się karą dla Wizz Aira. Tym razem za stosowanie niedozwolonych klauzul umownych. ©️

Kwestionowane klauzule zwrotu opłat przez Wizz Air

Jak już wspomniano, oprócz zarzutów w sprawie kontrowersyjnej promocji urodzinowej, Wizz Airowi zarzuca się też stosowanie w umowach klauzul niedozwolonych z punktu widzenia ochrony konsumentów.

  • Kwestionowana jest przede wszystkim opłata 58 zł od osoby za usługę "Elastyczny towarzysz podróży", która według skarżących nie jest zwracana w przypadku odwołania lotu.
  • Ponadto Wizz Air uzależnia zwrot opłat od spełnienia dodatkowych warunków lub złożenia wniosku przez klienta. Tymczasem UOKiK uważa, że zwroty powinny następować automatycznie, jeśli to linie odwołały lot.

Te właśnie zapisy w umowach według Urzędu mogą być niezgodne z prawem i naruszać interesy konsumentów. Dlatego trwa postępowanie, które może zakończyć się karą dla Wizz Aira także w tej sprawie.

Podsumowanie

W artykule omówiono kontrowersyjną promocję urodzinową zorganizowaną przez Wizz Air. Linie lotnicze zaoferowały bilety w atrakcyjnej cenie 35 zł, co spotkało się z dużym zainteresowaniem. Niestety, większość klientów nie mogła z nich skorzystać, gdyż rezerwacje zostały anulowane. Wizz Air tłumaczył się błędem technicznym, ale UOKiK podejrzewa, że mogło to być celowe działanie i postawił liniom zarzuty.

Ponadto opisano dodatkowe zarzuty UOKiK pod adresem Wizz Aira dotyczące niedozwolonych klauzul umownych. Chodzi zwłaszcza o kwestię nieprawidłowości przy zwrotach niektórych opłat za niezrealizowane z winy przewoźnika usługi. Te również budzą poważne wątpliwości.

Wizz Airowi grożą dotkliwe kary finansowe w obu postępowaniach - łącznie nawet do 20% rocznych obrotów. Może być to dotkliwa nauczka dla linii lotniczych, aby w przyszłości powstrzymały się od naruszania praw pasażerów. Pozostaje mieć nadzieję, że konsumenci będą mogli ufać ofertom promocyjnym przewoźników i bez przeszkód korzystać z zakupionych biletów.

Reasumując, UOKiK bardzo rzetelnie zbada obie sprawy i wyciągnie stosowne konsekwencje wobec Wizz Aira, jeśli potwierdzą się stawiane liniom lotniczym zarzuty dotyczące naruszania interesów konsumentów. Będzie to zarazem wyraźny sygnał dla całego rynku o konieczności przestrzegania praw pasażerów.©️

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Studia już nie są potrzebne? Czy to prawda?
  2. Przyszłość polskiej gospodarki: Kongres 3W o wodzie, wodór, węglu
  3. Niespodziewany Zwrot Akcji na Konferencji Adama Glapińskiego - Musisz to Zobaczyć
  4. Niemieccy rolnicy kwestią granicy. Sytuacja polskich przedsiębiorców.
  5. Opłaty i długość trasy z Wrocławia do Krakowa. Ile kosztuje przejazd autostradą?
Autor Cecylia Rutkowska
Cecylia Rutkowska

Jestem ekonomistką, na blogu poruszam tematy związane z finansami osobistymi i inwestowaniem pieniędzy. Dzielę się praktycznymi poradami, analizuję sytuację gospodarczą.

Udostępnij post

Napisz komentarz

Polecane artykuły