Inflacja dała się we znaki polskim konsumentom, więc sieci handlowe postanowiły zareagować. Lidl i Biedronka stoczyły prawdziwą wojnę cenową, starając się złagodzić skutki drożyzny dla klientów. Obie firmy wprowadziły liczne promocje i obniżki, dzięki czemu klienci zaoszczędzili miliardy złotych na zakupach. Strategia działa - koszyki w Lidlu i Biedronce należą do najtańszych na rynku. Walka z inflacją to nie tylko chwilowa akcja, ale długofalowa polityka obu sieci.
Oszczędności klientów Biedronki
Inflacja mocno dała się we znaki polskim konsumentom w 2022 i 2023 roku. W odpowiedzi na rosnące ceny żywności i innych produktów, sieć dyskontów Biedronka wprowadziła liczne promocje i obniżki regularnych cen wielu artykułów. Pozwoliło to klientom tej sieci zaoszczędzić znaczne kwoty podczas codziennych zakupów.
Jak podaje Grzegorz Pytko, dyrektor działu zakupów w Biedronce, strategia walki z inflacją była konsekwentnie realizowana. Już w 2022 roku w odpowiedzi na dwucyfrową inflację, sieć objęła gwarancją najniższej ceny dziesiątki produktów z kluczowych kategorii. Kiedy pozwalała na to sytuacja rynkowa, obniżała również ceny regularne wybranych artykułów.
Dobre przykłady to marcowe przeceny mąki i oleju przed Świętami Wielkanocnymi czy lipcowe obniżki cen serów, jaj, ręczników papierowych i papieru toaletowego. Biedronka sukcesywnie rozszerzała też zakres i atrakcyjność ofert promocyjnych. Według danych przekazanych portalowi Business Insider Polska, w 2022 roku specjalne promocje przyniosły klientom tej sieci oszczędności sięgające 7,7 mld zł.
Rekordowe oszczędności w 2023 roku
Rok 2023 przyniósł kontynuację i wzmocnienie działań promocyjnych Biedronki. Od stycznia do października klienci zaoszczędzili dzięki nim już ponad 10 mld zł. Łącznie daje to oszczędności rzędu 18 mld zł w niecałe dwa lata.
Jeszcze w marcu średnie miesięczne oszczędności z zakupów dla klientów Biedronki sięgały 600 mln zł. Od kwietnia przekroczyły jednak pułap 1 mld zł miesięcznie. Stało się tak dzięki prawie dwukrotnemu zwiększeniu liczby produktów objętych promocjami, ich atrakcyjności oraz obniżkom cen regularnych kolejnych artykułów.
Kupony w aplikacji Moja Biedronka
Oprócz ogólnodostępnych promocji w sklepach stacjonarnych i internetowych, klienci Biedronki mogą liczyć na specjalne oferty w aplikacji Moja Biedronka. 17 milionów użytkowników tego popularnego programu lojalnościowego, w tym 9 milionów korzystających z aplikacji, ma do wyboru kupony "Tylko dla Ciebie" oraz Shakeomat.
Ten drugi pozwala "wytrząsnąć" dla siebie codziennie nową, dedykowaną ofertę zniżek. Od lutego 2023 roku możliwość skorzystania z promocji podwoiła się do dwóch razy dziennie. Atrakcyjne kupony w aplikacji mobilnej to kolejne narzędzie walki Biedronki z inflacją i wsparcie budżetów klientów.
Łączne oszczędności klientów Biedronki z tytułu promocji przekroczyły w ostatnich dwóch latach 18 mld zł. Tylko w 2023 roku sięgnęły już 10 mld zł.
Czytaj więcej: Tajemnicza śmierć partnera biznesowego legendarnego inwestora - dowiedz się szczegółów!
Lidl z najtańszym koszykiem
Walkę z drożyzną stara się też toczyć konkurencyjny Lidl. Sieć ta również wprowadziła liczne obniżki i promocje, które realnie przekładają się na koszty zakupów klientów. Niezależne badania pokazują, że strategia działa i to właśnie w Lidlu i Biedronce koszyki zakupowe należą obecnie do najtańszych.
Jak przyznaje Aleksandra Robaszkiewicz, szefowa komunikacji Lidl Polska, sieć ta postawiła na wieloletnie kontrakty i ekologiczne inwestycje, by złagodzić wpływ inflacji i drożejących nośników energii na swoją działalność. Dzięki temu wciąż może zapewniać klientom produkty wysokiej jakości w atrakcyjnych, niskich cenach.
W raporcie na temat średnich kosztów koszyka zakupowego, przygotowanym we wrześniu 2023 roku przez ASM Sales Force Agency, Lidl plasował się na pierwszym miejscu w kategorii dyskontów. Również zestawienie dziennika "Fakt", obejmujące 24 podstawowe produkty, wskazywało koszyk z Lidla jako najtańszy.
Black Week z rabatami do 70%
W listopadzie 2022 roku Lidl zorganizował tygodniową akcję promocyjną Black Week, w ramach której ponad 1400 produktów spożywczych i przemysłowych trafiło do sprzedaży ze zniżkami sięgającymi nawet 70%. Promocje obowiązywały zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w kanale e-commerce Lidla.
Black Week pokazał, że Lidl nie zamierza oszczędzać na atrakcyjnych obniżkach. Wręcz przeciwnie, zamierza je rozszerzać, chroniąc portfele swoich klientów przed skutkami wysokiej inflacji.
Parametr | Lidl | Biedronka |
Łączne oszczędności klientów na promocjach w 2022 i 2023 roku | brak danych | 18 mld zł |
Największe pojedyncze rabaty | do 70% | brak danych |
Polscy producenci eksportują z Lidlem
Lidl Polska stawia też na silną i rozwijającą się współpracę z krajowymi dostawcami. W ofercie sieci znajduje się ponad 440 produktów oznaczonych jako "Produkt polski". Lidl wspiera również eksport rodzimych towarów za pośrednictwem swojej rozległej, międzynarodowej sieci.
Jak podkreśla Aleksandra Robaszkiewicz z Lidla, 2022 rok był pod tym względem rekordowy. Blisko 300 polskich firm wyeksportowało swoje artykuły na 28 rynków zagranicznych, na których działa ten dyskont. Wartość eksportu wyniosła 5,4 mld zł, a w ciągu 5 ostatnich lat osiągnęła pułap 18 mld zł.
Lidl deklaruje dalsze wsparcie dla ekspansji zagranicznej rodzimych producentów. To dla nich szansa na rozwój i nowe możliwości biznesowe. Z drugiej strony, atrakcyjne cenowo produkty z Polski na półkach Lidla za granicą przyciągają nowych klientów do tej sieci.
- Blisko 300 polskich firm wyeksportowało swoje towary z Lidlem w 2022 roku.
- Wartość eksportu wyniosła 5,4 mld zł.
Wszystkie opisane działania świadczą o tym, że zarówno Lidl, jak i Biedronka poważnie podchodzą do walki z inflacją i drożyzną. Wprowadzane promocje i obniżki to nie chwilowe akcje marketingowe, ale przemyślana, długofalowa strategia. Dzięki niej konsumenci realnie zyskują, a budżety ich gospodarstw domowych są chronione przed skutkami trudnych warunków ekonomicznych.
Podsumowanie
W moim artykule przyjrzałem się działaniom dwóch dużych sieci handlowych - Biedronki i Lidla - mającym na celu walkę z wysoką inflacją i ochronę budżetów klientów w latach 2022-2023. Na podstawie dostępnych danych pokazałem skalę wprowadzonych przez nie promocji, obniżek cen oraz oszczędności, jakie dzięki temu uzyskali konsumenci.
W przypadku Biedronki była to kwota 18 mld złotych zaoszczędzona na promocjach w ciągu niecałych dwóch lat. Lidl nie udostępnił wprawdzie tak szczegółowych informacji, ale niezależne zestawienia wskazują na najniższe ceny i koszyki zakupowe właśnie w tej sieci.
Pokazałem również inne aspekty walki dyskontów z inflacją - bardzo atrakcyjne pojedyncze promocje sięgające 70% rabatu w Lidlu czy rozbudowany program lojalnościowy Biedronki. Ważny jest także aspekt wspierania rodzimych producentów i eksportu polskich towarów.
Podsumowując, zarówno działania Lidla, jak i Biedronki, to nie chwilowe akcje marketingowe, a przemyślana, długofalowa strategia mająca realny, pozytywny wpływ na portfele klientów. Wydaje się, że obie sieci poważnie podchodzą do walki z inflacją i zasługują na uznanie konsumentów za swoje wysiłki.