News

Zielone światło dla tunelu pod Łodzią z CPK. Inwestycja związana z CPK.

Autor Maciej Bąk
Maciej Bąk19.01.20246 min.
Zielone światło dla tunelu pod Łodzią z CPK. Inwestycja związana z CPK.

Zgoda wojewody łódzkiego na budowę tunelu pod Łodzią dla Kolei Dużych Prędkości to dobra wiadomość dla inwestycji związanej z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Pozwolenie to umożliwia rozpoczęcie prac przy drążeniu ponad 4-kilometrowego odcinka, który będzie częścią nowej linii kolejowej łączącej Warszawę, CPK i Łódź. Tunel o średnicy 14 metrów będzie największym tego typu obiektem w Polsce. Jego budowa będzie opierać się na zaawansowanej technologii maszyn tarczowo-wiertniczych, nazywanych potocznie TBM.

Zgoda na budowę tunelu pod Łodzią

Wojewoda łódzki wydał zgodę na budowę czterokilometrowego tunelu pod centrum Łodzi dla linii Kolei Dużych Prędkości. To dobra wiadomość dla tej ważnej inwestycji infrastrukturalnej i krok naprzód w realizacji projektu.

Uzyskanie pozwolenia to przełomowy moment, który otwiera drogę do ogłoszenia przetargu i rozpoczęcia prac budowlanych. Tunel będzie jednym z najtrudniejszych odcinków nowej magistrali kolejowej łączącej Warszawę, Centralny Port Komunikacyjny i Łódź.

Kluczowy element KDP

Tunel w Łodzi jest kluczowym elementem budowy całej linii Kolei Dużych Prędkości. Jego realizacja będzie bardzo wymagająca technicznie, dlatego uzyskanie zgody to ważny krok naprzód.

Tunel został zaprojektowany tak, aby zmieścić się pod gęstą tkanką miejską Łodzi i ominąć istniejącą infrastrukturę podziemną. Prace budowlane będą prowadzone ze szczególną ostrożnością, aby zminimalizować wpływ na otoczenie.

Rozpoczęcie prac przy tunelu KDP

Teraz, gdy pozwolenie zostało wydane, spółka CPK może ogłosić przetargi i rozpocząć prace przy drążeniu tunelu. Najpierw powstanie komora startowa w rejonie osiedla Retkinia. To będzie punkt wyjściowy dla maszyny drążącej.

Równolegle trwają prace przy budowie sieci i infrastruktury technicznej, która będzie potrzebna do zasilenia tunelu. Przebudowywane są też przyłącza mediów miejskich w okolicy planowanej inwestycji.

Harmonogram prac

Kolejnym etapem będą prace przy komorze odbiorczej tunelu. Ruszą one po wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury. Ważne jest zapewnienie bezpieczeństwa konstrukcji tego budynku w trakcie drążenia.

Cały proces budowy tunelu potrwa kilka lat. Szacuje się, że linia KDP może zostać oddana do użytku w 2027 lub 2028 roku. Termin ten jest bardzo ambitny, ale wykonalny.

Czytaj więcej: Przyszłość polskiej gospodarki: Kongres 3W o wodzie, wodór, węglu

Największy tunel kolejowy w Polsce

Tunel pod Łodzią będzie najdłuższym tego typu obiektem w polskiej sieci kolejowej. Jego długość wyniesie ponad 4 kilometry, a średnica osiągnie około 14 metrów. To bardzo duże wyzwanie inżynieryjne.

Długość tunelu ponad 4 km
Średnica ok. 14 m

Budowa tak dużego tunelu to przedsięwzięcie bez precedensu w polskim kolejnictwie. Wymagać będzie użycia nowoczesnych maszyn TBM do drążenia skał i gruntów.

Wyzwanie inżynieryjne

Projekt tunelu był wielokrotnie analizowany przez ekspertów pod względem możliwości technicznych, bezpieczeństwa i wpływu na środowisko. Teraz nadszedł czas na wcielenie tych planów w życie.

Prace muszą być prowadzone ze szczególną starannością i ostrożnością. Bezpieczeństwo tunelu i jego późniejsze funkcjonowanie są najważniejsze.

Technologia drążenia tunelu TBM

Zielone światło dla tunelu pod Łodzią z CPK. Inwestycja związana z CPK.

Do wydrążenia tunelu wykorzystane zostaną specjalne maszyny TBM (Tunnel Boring Machine), czyli tarczowo-wiertnicze maszyny tunelowe. Te gigantyczne maszyny potrafią wiercić się przez skały i grunty z dużą siłą i precyzją.

Zasada działania TBM jest następująca:

  • Obracająca się tarcza w głowicy maszyny wierci tunel i jednocześnie usuwa urobek.
  • Segmenty betonowe budują obudowę tunelu tuż za przednią tarczą w miarę drążenia.
  • Cały proces jest w pełni zmechanizowany i zautomatyzowany.

Zastosowanie maszyn TBM pozwoli na sprawne i bezpieczne wydrążenie tunelu pod Łodzią. To nowoczesna technologia światowej klasy.

Długość i średnica tunelu pod Łodzią

Parametry techniczne tunelu robią wrażenie. Jego długość to ponad 4 kilometry, co odpowiada mniej więcej odległości z Łodzi Kaliskiej na Retkinię. To prawie jak przejście na piechotę z jednego krańca miasta na drugi!

Średnica otworu wydrążonego pod ziemią wyniesie około 14 metrów. Dla porównania, większość tuneli drogowych ma średnicę rzędu 10-12 metrów. Taki gabaryt pozwoli na swobodne prowadzenie szybkiego ruchu kolejowego w przyszłości.

Budowa podziemnej linii dużych prędkości w Łodzi to bez wątpienia jedno z największych wyzwań inżynieryjnych w Polsce w ostatnich latach.

Długość i rozmiary tunelu robią wrażenie nawet na największych specjalistach. Projekt wymagał lat przygotowań i analiz. Teraz zaczyna się jego realizacja w praktyce.

Przyspieszenie budowy KDP

Decyzja wojewody otwiera drogę do przyspieszenia budowy Kolei Dużych Prędkości. Tunel pod Łodzią był "wąskim gardłem", które mogło spowalniać całą inwestycję.

Teraz jednak inżynierowie otrzymali zielone światło i mogą zabrać się do pracy. Jeśli tunel powstanie terminowo, szanse na uruchomienie KDP w zapowiadanym czasie znacząco wzrosną.

Wyścig z czasem

Budowa nowoczesnej linii dużych prędkości jest jednym z flagowych projektów rządowych ostatnich lat. Ma ona połączyć Warszawę, Łódź i nowy hub komunikacyjny w postaci Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Udrożnienie "wąskiego gardła" w Łodzi pozwoli utrzymać tempo prac i zbliżyć Polskę do grona krajów z nowoczesną koleją dużych prędkości.

Podsumowanie

W artykule omówiono kwestię budowy tunelu kolejowego w Łodzi, który będzie częścią nowej linii Kolei Dużych Prędkości. Zgoda na realizację tej inwestycji to przełom, otwierający drogę do ogłoszenia przetargu i rozpoczęcia prac budowlanych.

Tunel o długości 4 km i średnicy 14 metrów będzie największym tego typu obiektem w Polsce. Stanowi kluczowy element całej magistrali kolejowej i jego terminowa realizacja jest kluczowa dla powodzenia projektu.

Do drążenia tunelu wykorzystane zostaną nowoczesne maszyny TBM, które wiercą się przez podłoże, jednocześnie budując gotową obudowę. Cały proces będzie w pełni zmechanizowany. Sam tunel został starannie zaprojektowany tak, by ominąć istniejącą infrastrukturę Łodzi.

Budowa Kolei Dużych Prędkości to flagowy projekt rządowy. Decyzja w sprawie tunelu to dobra wiadomość, która przyspieszy prace i zbliży Polskę do grona krajów z nowoczesnym kolejnictwem.

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Dom Freddiego Mercury'ego na sprzedaż. Właścicielka oczekuje wysokiej sumy
  2. Przyszłość polskiej gospodarki: Kongres 3W o wodzie, wodór, węglu
  3. Niespodziewany Zwrot Akcji na Konferencji Adama Glapińskiego - Musisz to Zobaczyć
  4. Budżet na wstrzymaniu? Minister finansów zabiera głos
  5. Opłaty i długość trasy z Wrocławia do Krakowa. Ile kosztuje przejazd autostradą?
Autor Maciej Bąk
Maciej Bąk

Interesuję się rynkami finansowymi i inwestowaniem. Prowadzę blog, na którym publikuję porady z zakresu oszczędzania, lokowania kapitału, zarządzania budżetem domowym. Dzielę się swoją wiedzą.

Udostępnij post

Napisz komentarz

Polecane artykuły

Warto płacić prowizję? Jak uniknąć pośrednika-krwiopijcy
NewsWarto płacić prowizję? Jak uniknąć pośrednika-krwiopijcy

Zatrudnienie pośrednika nieruchomości to opłacalna inwestycja. Poznaj znaki profesjonalnego agenta, jego wynagrodzenie i koszty prowizji. Dowiedz się, jak uniknąć nierzetelnych pośredników i znaleźć najlepszego specjalistę, który zapewni bezpieczną transakcję w dobrej cenie.