News

Zmiany na stacjach paliw: Zapomnij o Pb95, czy twoje auto jest gotowe?

Autor Bartosz Antoniak
Bartosz Antoniak02.12.20235 min.
Zmiany na stacjach paliw: Zapomnij o Pb95, czy twoje auto jest gotowe?

Zmiany na stacjach paliw: Zapomnij o Pb95, czy twoje auto jest gotowe? Od 1 stycznia 2023 roku popularna dotąd benzyna 95 zniknie ze stacji paliw i zostanie zastąpiona nowym rodzajem paliwa E10 z większą zawartością biokomponentów. To dobra wiadomość dla środowiska, ale rodzi obawy wśród posiadaczy starszych samochodów, do których nowe paliwo może nie pasować.

Kluczowe wnioski:
  • Paliwo E10 może uszkadzać silniki i układy paliwowe w starszych samochodach produkowanych sprzed 2010 roku.
  • Właściciele takich aut będą musieli tankować droższą o około 30 gr za litr benzynę 98, która zachowa standard E5.
  • Spodziewany jest wzrost zapotrzebowania na Pb98 po wprowadzeniu E10, nie wpłynie to jednak znacząco na ceny paliw.
  • Dostępna jest internetowa wyszukiwarka informująca, czy dany model samochodu nadaje się do E10.
  • Mimo obaw, do tej pory po zmianach na E10 w innych krajach nie zaobserwowano masowych awarii starszych aut.

Zmiana paliwa benzynowego na E10 od 1 stycznia 2023

Od 1 stycznia 2023 popularna dotąd benzyna 95 (Pb95) zostanie zastąpiona nowym rodzajem paliwa - E10, z większą zawartością biokomponentów. Zgodnie z zapowiedziami koncernu Orlen, Pb95 z 5-procentową domieszką alkoholi całkowicie zniknie ze stacji paliw i jej miejsce zajmie paliwo E10 z do 10% udziałem bioetanolu.

Zmiana podyktowana jest regulacjami Unii Europejskiej, nakładającymi na kraje członkowskie obowiązek stopniowego zwiększania udziału biopaliw w ogólnym bilansie. Ma to pozytywny wpływ na redukcję emisji gazów cieplarnianych i realizację unijnej polityki klimatycznej. Nie obywa się jednak bez pewnych kontrowersji.

Obawy starszych kierowców

Choć E10 powinno być bezproblemowo akceptowane przez większość samochodów benzynowych produkowanych od 2011 roku, pojawiają się obawy dotyczące wpływu nowego paliwa na starsze jednostki napędowe.

Paliwo E10 może bowiem negatywnie oddziaływać na niektóre elementy układu paliwowego w samochodach sprzed 2010 roku, doprowadzając nawet do poważniejszych uszkodzeń.

Które samochody nie powinny jeździć na E10?

Uszczelniacze, przewody paliwowe czy zbiornik mogą ulegać korozji i pękaniu pod wpływem nowego paliwa. Prowadzi to do nieszczelności, a w konsekwencji do kosztownych napraw.

W szczególności zagrożone są popularne modele samochodów sprzed lat 2000-2010, które wciąż stanowią znaczny odsetek aut jeżdżących po polskich drogach. Jak wynika z policyjnych statystyk, średni wiek samochodu osobowego w Polsce to ok. 14 lat.

Marka i model Bezpieczny rok produkcji
Fiat Punto od 2000
Ford Fiesta od 1992
VW Golf V generacji tylko silnik 1.6 MPI od 2003

Sprawdzenie, czy auto kwalifikuje się do jazdy na E10 umożliwia internetowa wyszukiwarka na stronie resortu klimatu. Należy jednak pamiętać, że podane informacje mogą nie być w pełni miarodajne i resort nie bierze odpowiedzialności za ewentualne szkody.

Droższa benzyna 98 jako alternatywa

Na stacjach nadal dostępna będzie benzyna premium 98 (Pb98), która zachowa standard E5 z max 5% biokomponentów. Będzie ona jednak znacznie droższa od popularnej dotąd „dwudziestki”.

Różnica ceny między Pb95 a Pb98 sięga już 60 gr na litrze. Przy 50-litrowym baku daje to ok. 30 zł więcej za tankowanie.

Tankowanie droższego paliwa 98 będzie więc sporym obciążeniem dla domowego budżetu. Wielu właścicieli starszych samochodów musi zatem poważnie zastanowić się nad opłacalnością dalszej eksploatacji swojego auta.

Czy Pb98 zabraknie na stacjach?

Pojawiają się obawy, że zapotrzebowanie na Pb98 gwałtownie wzrośnie po 1 stycznia, powodując niedobory na stacjach. Analitycy rynku paliwowego uspokajają jednak, że na razie nie ma pewności co do skali tego zjawiska. Bezpośrednio po zmianach możliwe są co najwyżej krótkotrwałe braki na pojedynczych stacjach.

Z drugiej strony niewykluczony jest wzrost produkcji droższej benzyny premium, jeśli tylko popyt na nią istotnie wzrośnie.

Czytaj więcej: Czy era PiS dobiega końca? Wyjątkowa analiza polityczna czeka na Ciebie!

Bez wpływu na ceny paliw w 2023 roku

Mimo kontrowersji związanych z paliwem E10, eksperci nie spodziewają się, by jego wprowadzenie wpłynęło znacząco na hurtowe ceny paliw w 2023 roku. Jak przekonuje prezes POPIHN, niewielki wzrost udziału biokomponentów nie pociąga za sobą wyraźnego wzrostu kosztów produkcji, a co za tym idzie - cen na dystrybutorach.

O tym, ile zapłacimy na stacji zadecydują przede wszystkim notowania ropy naftowej na światowych giełdach, kurs dolara oraz marże producentów i sprzedawców detalicznych. Nie należy się więc spodziewać skokowych podwyżek z dnia na dzień tylko ze względu na zmianę receptury benzyny 95.

Podsumowanie

W moim artykule omówiłem zmiany, jakie czekają kierowców od 1 stycznia 2023 roku. Popularna dotąd benzyna 95 zostanie zastąpiona nowym rodzajem paliwa - E10, z większą zawartością biokomponentów. To dobre wieści dla środowiska, ale rodzi pewne obawy.

Przeanalizowałem, które samochody mogą mieć problem z nowym paliwem. Okazuje się, że dotyczy to głównie aut starszych niż 2010 rok, których w Polsce nie brakuje. Nowe paliwo może powodować uszkodzenia w układzie paliwowym. Warto to sprawdzić w internetowej wyszukiwarce.

Dla niektórych rozwiązaniem będzie tankowanie droższej o ok. 30 gr benzyny premium 98. To jednak spory wydatek. Spodziewam się, że zapotrzebowanie na Pb98 wzrośnie od stycznia. Na razie raczej nie grożą nam niedobory.

Na koniec uspokajam, że zmiana paliwa nie powinna mieć większego wpływu na ceny benzyny w 2023 roku. Dalej zależeć one będą od sytuacji na światowym rynku. Miejmy nadzieję, że nie doczekamy się niemiłych niespodzianek na dystrybutorach.

Oceń artykuł

rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Polskie miasta gotowe na KPO i konkretne inwestycje
  2. Niespodziewany obrót na konferencji Glapińskiego – ogromna zmiana na horyzoncie
  3. Gdzie w Sejmie zdeponować broń palną według Brauna
  4. Opłaty i długość trasy z Wrocławia do Krakowa. Ile kosztuje przejazd autostradą?
  5. Przełom na rynku mieszkaniowym w 2024 r. nie jest przewidywany
Autor Bartosz Antoniak
Bartosz Antoniak

Jestem redaktorem bloga SEPA Polska. Na łamach naszego bloga staram się przybliżyć czytelnikom ideę jednolitego obszaru płatności w euro (SEPA), z której korzystają setki milionów obywateli i przedsiębiorstw w Europie. Dzielę się moją wiedzą na temat funkcjonowania systemu SEPA, wyjaśniam korzyści płynące z ujednolicenia standardów, procedur i infrastruktury płatniczej. Omawiam praktyczne aspekty dokonywania szybkich przelewów SEPA oraz rozliczania transakcji w euro. Zapraszam do lektury moich artykułów, w których w przystępny sposób wyjaśniam zawiłości systemu płatności SEPA. Liczę, że dzięki mojemu blogowi coraz więcej osób w Polsce pozna i doceni udogodnienia, jakie niesie ze sobą uczestnictwo w SEPA.

Udostępnij post

Napisz komentarz

Polecane artykuły