Świadectwo energetyczne to dokument, który będzie Ci potrzebny, jeśli masz zamiar sprzedać, a nawet wynająć swoje mieszkanie. Obowiązku jego uzyskania nie da się uniknąć – to wynika bezpośrednio z przepisów. Gdzie ubiegać się o taki dokument? Kto może go sporządzić i ile to kosztuje? Sprawdź.
Czym jest świadectwo energetyczne mieszkania?
Świadectwo energetyczne nieruchomości (paszport energetyczny) jest dokumentem, który zawiera informacje na temat jej energochłonności. Celem jego sporządzenia jest zaprezentowanie danych dotyczących zapotrzebowania energetycznego domu jednorodzinnego, budynku wielorodzinnego, czy, jak w omawianym przypadku, oddzielnego mieszkania.
W świadectwie można znaleźć informacje na temat:
- ogrzewania,
- wentylacji,
- klimatyzacji,
- oświetlenia,
- systemów podgrzewających wodę użytkową.
Uzyskanie świadectwa energetycznego jest obowiązkowe, jeśli planujesz sprzedaż lub wynajem lokalu. Sama zawartość dokumentu jest regulowana ustawą o charakterystyce energetycznej budynków z dnia 29 sierpnia 2014 roku. Artykuł 11 ust. 5 tej ustawy jasno określa, że omawiany dokument jest wymagany także w odniesieniu do mieszkań.
Jaka jest ważność świadectwa energetycznego?
Dokument zachowuje aktualność przez 10 lat. Wyjątkiem jest sytuacja, w której mieszkanie zostanie zmodernizowane (np. elewacja bloku została ocieplona, wstawiono nowe okna). Wówczas świadectwo traci ważność, ponieważ zawarte w nim dane nie są już aktualne.
Jeśli natomiast papierowy dokument by się zagubił lub zniszczył, nie ma powodów do niepokoju. Nie trzeba zlecać jego wystawienia po razu drugi. Kluczowe parametry mieszkania, które zostały w nim opisane, zostają bowiem opublikowane w Centralnym Rejestrze Charakterystyki Energetycznej Budynków.
Jak uzyskać świadectwo energetyczne?
Świadectwo energetyczne mieszkania musi zostać sporządzone przez uprawnioną do tego osobę, czyli audytora energetycznego. Nie można więc stworzyć takiego dokumentu samodzielnie, np. bazując na archiwalnych rachunkach czy odczytach liczników.
Audytor dokonuje oceny na podstawie danych o lokalu, czyli:
- jego powierzchni,
- budowy stropów,
- użytych materiałów budowlanych (pod względem współczynników przenikania ciepła),
- zastosowanych systemów grzewczych.
Gdzie szukać takiego audytora? Jak ubiegać się o wystawienie świadectwa? Listę wszystkich osób mających uprawnienia audytorskie można znaleźć na stronie Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Można również poszukać specjalisty samodzielnie. Należy jednak upewnić się, że ma on wymagane uprawnienia. Bez nich wystawiony dokument nie będzie miał żadnej wartości.
Czy o świadectwo zawsze trzeba ubiegać się o audytora?
Kwestia ubiegania się o świadectwo energetyczne mieszkania nie zawsze wygląda tak samo. Jeśli mowa o lokalu mieszkalnym w bloku, co do zasady o tzw. paszport energetyczny można wnioskować w spółdzielni lub we wspólnocie mieszkaniowej.
Zdarza się jednak, że takie podmioty nie są w stanie wydać dokumentu (a nie można ich do tego „zmusić”). Wówczas obowiązek jego pozyskania należy wyłącznie do właściciela lokalu. Musi on także ponieść koszty wystawienia świadectwa.
Ile kosztuje świadectwo energetyczne nieruchomości?
Nie ma jednej obowiązującej ceny. Koszt przeprowadzenia audytu i potwierdzenia go dokumentem zależy przede wszystkim od wielkości nieruchomości, przeznaczenia budynku czy dostępu do dokumentacji. Właściciele mieszkań zapłacą zatem zwykle mniej niż posiadacze domu jednorodzinnego czy kamienicy.
Świadectwo energetyczne lokalu jest wymogiem, jeśli chcesz sprzedać lub wynająć mieszkanie. Poproś o wydanie takiego dokumentu zarządcę nieruchomości. Jeśli odmówi jego udostępnienia, pozostaje Ci zlecić profesjonalny audyt.